"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti baru Dr M dikenali parti ‘Pejuang’


Parti baru Dr Mahathir Mohamad akan dikenali sebagai “Pejuang”.

Anggota parlimen Langkawi dan bekas perdana menteri mendedahkan perkara itu dalam catatan di blog, dalam gaya seakan-akan sajak, sebentar tadi.


Jika ingin tebus maruah.
Jika ingin kekal hak kita.
Pilih parti kami.
Pilih PEJUANG.

Setakat ini belum jelas sama ada ia hanya menggunakan Pejuang sebagai nama penuh atau hanya singkatan bagi perkataan tertentu.

Mahathir pada 7 Ogos lalu mengumumkan akan menubuhkan sebuah parti baru akan berasaskan perjuangan Melayu dan pribumi, seperti Bersatu yang diasaskannya sebelum ini.

Langkah itu diambil setelah usaha mencabar pemecatannya sebagai pengerusi Bersatu, bersama beberapa lagi anggota parlimen yang menyokongnya, di mahkamah dilihat melalui jalan sukar.

Dia, yang sekarang menjadi sebahagian daripada blok bebas di parlimen, berkata parti itu tidak akan terikat dengan PH mahupun PN.

Parti itu buat sementara waktu akan diterajui oleh Mahathir sebagai pengerusi dan bekas timbalan presiden Bersatu Mukhriz, yang juga anaknya, sebagai presiden.

Sementara itu, dalam tulisan bertajuk “Parti baharu – Pejuang”, Mahathir berkata parti itu ditubuhkan atas kesedaran bahawa rasuah akan menghancurkan bangsa dan orang Melayu.

Dia berkata parti yang ditubuhkan sebelum ini, iaitu Bersatu, “telah dirampas untuk selamatkan musuh kita”.

“(Bersatu) ditubuh untuk hapuskan kleptokrat. Sekarang beralih untuk selamat kleptokrat,” katanya.

Tiada ulasan: