"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seloka politik Malaysia

 Mari kita berseloka

A KADIR JASIN


Kalau tidak ada-ada

Masakan tempua bersarang rendah

Kalau tidak ada-ada

Masakan Malaysia riuh-rendah.


Kalau tidak ada-ada

Masakan tempua bersarang rendah

Kalau tidak ada-ada

Masakan Najib dan Zahid berpindah-randah.

 

Bersarang rendah di ranting keranji

Rendah sampai tersentuh banir

Apa agaknya disogok dijanji

Sampai mereka lari hulu dan hilir.


Pohon keranji di tepi pasar

Buahnya ranum dibawa ke pekan

Janji dan ikrar tentunya besar

Sampai Raja mereka maklumkan.


Pohon keranji batangnya condong

Buahnya masak boleh disaji

Mula-mula Muhyiddin mereka sokong

Kemudian kepada Anwar mereka berjanji.


Batang keranji licin berminyak

Kayunya keras dibuat perahu

Khabar berita memanglah banyak

Betul atau tidak susah nak tahu.


Burung tempua di dahan penanti

Murai terbang ke sana sini

Kononnya Peguam Negara boleh diganti

Tapi Hakim Negara tak siapa berani.


Padi banyak tak habis dimakan

Dalam jelapang tempat disimpan

Kes mahkamah mesti diteruskan

Tapi kalau salah boleh diampunkan.


Nasi pulut sedap dimakan

Makan dengan jeruk tenggiri

Kemudian janji pangkat kedudukan

Busuk-busuk pun Timbalan Perdana Menteri.


Itulah kiasan peribahasa

Pantun gurindam pusaka ibunda

Itulah cerita si mabuk kuasa

Habis adab dirempuh dilanda.


Maaf Tuan saya berseloka

Menghibur hati mengubat duka

Mohon Tuan fikir hal rakyat jelata

Jangan fikir ego Tuan semata-mata.


Wallahuaklam.Terima kasih.

Tiada ulasan: