"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin Umno kata Muhyiddin goyah, perlu kerajaan baharu bentang Belanjawan 2021

FMT Reporters

PETALING JAYA: Kedudukan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang goyah malah tidak mempunyai sokongan majoriti kukuh adalah sebab utama Belanjawan 2021 perlu dibuat dan dibentangkan oleh kerajaan baharu.

Ketua Penerangan Barisan Nasional (BN) Selangor Isham Jalil berkata, besar kemungkinan Kabinet ketika ini tidak akan ada lagi tahun depan untuk melaksanakan dasar dan perbelanjaan diperuntukkan dalam bajet itu kerana pada bila-bila masa saja kerajaan ketika ini akan tumbang.

“Menjunjung kasih dan taat kepada titah Yang di-Pertuan Agong semalam tentang kepentingan Belanjawan 2021 untuk tahun depan, oleh sebab ini pada hemat saya bajet tersebut perlu dibuat dan dibentang oleh perdana menteri dan kerajaan yang baharu.

“Adalah tidak masuk akal dan tidak waras untuk mengekang pentadbiran akan datang untuk melaksanakan Belanjawan 2021 yang disediakan oleh pentadbiran sebelumnya. Ini tidak baik untuk rakyat dan negara,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, dalam kedudukan Muhyiddin dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang amat goyah ketika ini, rakyat dan negara akan terdedah kepada risiko peruntukan dan perbelanjaan dalam Belanjawan 2021 yang tidak berhemah bagi memujuk ahli politik untuk meraih sokongan.

“Muhyiddin akan menggunakan ‘kemenangan’ dalam undian bajet ini sebagai kononnya tanda sokongan majoriti Dewan Rakyat ke atas kepimpinannya sebagai perdana menteri dan akan terus memegang jawatan tersebut walaupun hakikat sokongan kepadanya adalah tidak begitu.

“Jika Muhyiddin berjaya mendapat kelulusan untuk Belanjawan 2021 di Parlimen bulan depan sekali pun, kemelut politik masih akan berterusan dan pelaksanaan bajet ini akan terbantut atau sebahagian besarnya tidak boleh dilaksanakan langsung kerana kedudukan Muhyiddin yang goyah,” katanya.

Justeru, beliau mendesak ahli Parlimen Pagoh itu berundur dan menyerahkan jawatan kepada perdana menteri dan Kabinet yang baharu untuk membentangkan Belanjawan 2021.

“Ini bagi mengelakkan komplikasi di atas untuk kepentingan rakyat dan negara dan menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong atas kepentingan Belanjawan 2021 tersebut,” katanya.

Tiada ulasan: