"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerajaan PN tambah kekerapan cabutan khas judi dari 8 ke 22 kali tahun depan.TAKDIR!!!!

MALAYSIA DATELINE

Senator DAP Liew Chin Tong mendakwa kerajaan Perikatan Nasional telah meningkat kekerapan cabutan khas ramalan nombor 4 digit daripada 8 kali pada tahun 2020 kepada 22 kali pada tahun 2021.

Beliau berkata, kerajaan PN mengembalikan semula jumlah cabutan khas itu seperti zaman kerajaan BN sebelum ini iaitu 22 kali setahun.

“Saya sarankan agar kerajaan ikut langkah kerajaan PH dulu dan kurangkan kekerapan cabutan khas ramalan nombor 4-digit.

“Daripada 22 kali pada tahun 2018 yang ditetapkan oleh Kerajaan Barisan Nasional, kami mengurangkan jumlah cabutan khas kepada 11 kali sahaja pada tahun 2019, dan kekerapan cabutan khas terus dikurangkan lagi pada tahun 2020 kepada 8 kali sahaja setahun,” katanya.

Beliau berkata, majoriti yang terlibat dalam aktiviti perjudian ini juga merupakan golongan B40 dan mencuba nasib dalam aktiviti judi dengan harapan boleh memperoleh habuan lumayan.

“Ramai mereka yang menjadi ketagih kepada perjudian dan ini mengakibatkan masalah-masalah sosial yang lain. Mereka ini akan terus menerus mencuba nasib dengan cabutan khas,” katanya.

Menurutnya, cabutan khas ramalan nombor 4-digit telah dimulakan pada tahun 1999 untuk membantu mangsa wabak virus Nipah ketika itu.

Kerajaan pada masa itu mengizinkan syarikat judi mengadakan cabutan khas selain daripada tiga hari cabutan seminggu yang ditetapkan.

Chin Tong berkata, dalam setahun terdapat 156 hari cabutan biasa dan 22 hari cabutan khas.

Sebahagian besar pendapatan daripada cabutan khas itu disumbang terus kepada aktiviti kerajaan.

“Pada tahun 2017, kerajaan telah mengutip sebanyak RM238juta melalui cabutan khas walaupun wabak virus Nipah pun sudah tiada lagi,” kata Chin Tong

Tiada ulasan: