"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pegawai IPD Kuala Langat didakwa miliki kekayaan luar biasa

Sinar harian 

PUTRAJAYA - Pegawai atasan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat, Selangor didakwa memiliki kekayaan luar biasa dan terlibat dengan kegiatan rasuah.

Presiden Pertubuhan Organisasi Kebajikan Rakyat Malaysia, T Sivanesan mendakwa, kegiatan rasuah juga berleluasa berlaku di IPD terbabit.

"Rumah mewah, kereta mewah. Semua bukti kukuh kami ada," katanya kepada pemberita di pekarangan Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Khamis.

Menurutnya, aduan dibuat kepada SPRM untuk menyiasat lanjut berhubung perkara itu.

"Ada beberapa bukti dan dokumen yang telah saya serahkan kepada SPRM sebentar tadi," katanya.

Ditanya mengenai sejauh mana penglibatan pegawai atas IPD berkenaan, beliau berkata, ia melibatkan pegawai atasan IPD terbabit.

Beliau berkata, sepatutnya tempoh perkhidmatan pegawai atasan perlu dihadkan kepada dua hingga tiga tahun sahaja.

"Sekiranya ia melebihi tempoh itu, pastinya kegiatan rasuah dan salahguna kuasa akan berleluasa," katanya.

Sivanesan berkata, pihaknya telah bertemu Timbalan Pengarah (Pematuhan Standard), Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Allaudeen Abdul Majid bagi memaklumkan perkara itu.

“Beliau sendiri telah turun padang dan saya harap siasatan mengenai kes ini dapat dilaksanakan dengan telus oleh JIPS Bukit Aman dan SPRM,” katanya.

Tiada ulasan: