"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Angka kematian cecah 95,981, UK rekod vaksinasi Covid-19 tertinggi

Reuters

LONDON: Angka kematian akibat Covid-19 di United Kingdom mencecah 95,981 pada Jumaat selepas negara itu mencatatkan 1,401 kematian lagi, lapor Reuters.

Sementara itu, data rasmi menunjukkan perubatan menetapkan rekod tinggi baharu untuk vaksinasi dalam tempoh 24 jam.

Britain dilanda gelombang terbaru pandemik itu dengan kematian secara berkala melebihi 1,000 orang sehari. Pada Rabu, jumlah korban harian tertinggi dicatatkan iaitu 1,820 dalam tempoh 28 hari.

Negara itu mencatatkan 40,261 kes lagi pada Jumaat, yang menunjukkan peningkatan sebanyak 37,892 berbanding hari sebelumnya.

Pelaksanaan program vaksinasi bagaimanapun dilaporkan berjalan lancar. Data menunjukkan seramai 5.38 juta orang sudah menerima dos pertama vaksin, dengan 409,855 menerimanya dalam tempoh 24 jam lalu, satu rekod yang tinggi setakat ini.

Tiada ulasan: