"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: Tengok orang mati depan mata, pesakit mengelupur bekalan oksigen dibuka

WAN E'REEN WAN HASAN

Ini pengalaman saya sebagai pesakit Covid-19. Saya dapat simptom pertama iaitu demam pada 24 Disember lepas. Suhu badan tidaklah terlampau panas sangat. Paling tinggi 38 darjah Celcius.

Saya pergi klinik, ambil ubat demam dan sedia dengan ubat batuk sebab masa itu sudah mula rasa tidak sedap dada.

Tiga hari selepas itu rasa macam tekak kering sangat tapi tidak sakit dan mula berpeluh. Peluh pula keluar sejuk macam ais. Lepas itu rasa macam pelik kenapa badan sudah tak panas, tetapi biji mata rasa macam nak terkeluar.

Saya terus sambung makan ubat pergi kerja macam biasa. Hari demi hari, saya mula sakit di bahagian belakang badan. Letak macam-macam nak bagi lega.

Tapi sakit masih terus menyucuk. Rasa sesak nafas teruk dan lagi teruk. Pada 30 Disember lepas, kebetulan memang cuti, rasa sudah mula selesema, hidung dah berdarah.

Saya buat ujian calitan di pusat perubatan swasta. Masa itu buat RTK saja. 30 minit menunggu, keputusan positif.

Nak tahu apa jadi pada 31 Disember 2020? Saya dah sesak nafas, hingga ambulans datang ambil. Doktor bertugas masa itu terus tepuk dada saya kuat-kuat sementara oksigen itu nak sambung.

Ujian kedua, PCR di hospital masih positif. Saya dah makin teruk. Dehidrasi sebab dah banyak hari tiada selera makan, hilang deria rasa dan bau.

Lepas itu check jantung saya, bacaan semua dah tak cantik. Kemudian, ambil darah dekat nadi! Sakit! Doktor nak check oksigen dalam darah saya cukup atau tidak.

Ya, memang saya makin teruk doktor terus naikkan bantuan oksigen lagi tinggi. Sampai dekat hospital, lima hari saya di wad kritikal.

Mereka pantau saya. Sehari kena ambil darah 4 hingga 5 kali. Doktor cakap saya dah dimasukkan dalam senarai untuk ditempatkan di ICU. Jika oksigen tidak boleh nak bantu, kami terpaksa gunakan alat bantuan pernafasan.

Masa itu saya hanya ingat anak saja. Serius anak di kepala! Gagahkan diri bangun pergi tandas walaupun masa itu doktor nak masukkan tiub kencing. Tekanan darah 78/50 oksigen dalam 80 lebih.

Tengok orang meninggal dunia depan mata, mayat terus masuk dalam guni berzip warna hijau. Apabila petugas perubatan buka oksigen, serius mengelupur.

Sebab di ICU dah bergantung dengan alat bantuan penafasan sebelum ini. Lepas itu doktor putuskan nak buat scan. Nak tahu apa keputusannya? Peparu kanan saya dah mula ada darah beku dan lebih teruk kuman dah merebak.

Mahu bunuh diri

Saya dah jadi pneumonia rupanya! Ada pesakit yang mengamuk, stres. Mahu bunuh diri, nak balik menjerit-jerit. Saya di wad masa itu ingat anak-anak saja! Aku kena lawan! Kalau aku balik aku kalah, anak-anak aku tak dapat cium aku.

Katil sana (Hospital Sungai Buloh) tak pernah kosong! Penuh! Dua jururawat jaga 28 katil! Bayangkan mereka nak kena bagi drip, cuci berak pesakit, kutip sampah, pantau pesakit.

Lima hari saya di wad kritikal, akhirnya, doktor pindahkan saya ke wad biasa, tapi katil saya betul-betul dekat dengan kaunter jururawat.

Masa itu pergi tandas sesak nafas lagi. Nak bangun dari katil pun rasa sesak, inikan nak pergi tandas. Hari-hari doktor test turunkan oksigen.

Ya! Saya boleh survive. Hari ke-10 doktor buka oksigen! Alhamdulillah! Hasil doa ibu, keluarga dan kalian semua. Saya dah boleh discaj, jumpa anak-anak saya.

Tapi, saya dah tak normal macam dulu. Doktor cakap ia akan ambil lima bulan untuk benar-benar pulih. Jadi, lepas ini saya akan jumpa pakar paru-paru dekat IPR. Setiap hari saya kena ambil suntikan cair darah sendiri 4 jam!

Ubat saya kena telan 20 biji. Tiga hari balik rumah rasa juga sesak nafas, dah pneumonia, ‘kan. Badan saya kejang sebelah kanan. Kepala sakit bila tidak cukup oksigen. Jadi, sekarang betul-betul rehat di katil.

Jangan galak sangat

Jadi, buat semua jangan galak sangat gelak sana-sini melancong sana-sini. Masa begini pun ada yang sembang pasal politik lagi. Kuman ini memang tak nampak.

Saya sendiri pun tidak tahu saya dapat dari mana. Mujurlah, anak-anak saya semua negatif. Sekali dia (virus Covid-19) serang, MEMBUNUH!

Just stay at home! Tak payahlah bengang tak dapat balik kampung. Yang paling bahaya, tiada simptom pun positif, balik kampung kena pula dekat orang tua anda. Sanggup?

Di wad kritikal, ramai orang tua, yang ada sakit buah pinggang, jantung, kencing manis, darah tinggi. Mereka ini lagi berisiko. Covid-19 ini serang, mereka memang collapse terus.

Kuat dengan tak kuat lawan saja. Sebelah katil saya, makcik itu kena strok, datang sesak nafas hanya mampu gerakkan kaki sebelah dengar macam nyawa nak kena cabut!

Bayangkanlah. Nurse dekat sana paling takut jaga ICU! Sebab sana kuman lagi worst! Petugas perubatan kita betul-betul korbankan diri untuk kita semua.

Tolonglah hargai mereka. Nak solat pun terkejar-kejar.

Insya’Allah, i’ll resume to work on 20th. Will see how, as for now still tak boleh nak buat kerja berat, borak-borak macam dulu-dulu.

Doakan saya cepat sembuh boleh dukung anak saya. Please please please, take care guys!

Terima kasih buat semua doktor dan jururawat di Hospital Sungai Buloh! Jasamu akan dikenang.


*WAN E’REEN WAN HASAN menulis pengalamannya ini di Facebook beliau pada 15 Januari lalu. Selepas dua hari, hantaran beliau itu mendapat 37,208 perkongsian.

Tiada ulasan: