"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalangan rakyat terkejut disenaraikan sebagai anggota Rela, walau tidak berdaftar

FMT Reporters

PETALING JAYA: Kalangan rakyat terkejut mendapati mereka ‘didaftarkan’ sebagai anggota Jabatan Sukarelawan (RELA) tanpa pengetahuan mereka.

Mereka mendapati nama mereka tersenarai sebagai anggota pasukan itu ketika menyemak nombor MyKad di pautan semakan ahli RELA yang tular di media sosial.

Beberapa kakitangan Malay Mail dan FMT mendapati nama mereka disenaraikan sebagai ahli RELA apabila memasukkan butiran di laman itu.

Antara yang turut mendapati nama mereka tersenarai sebagai anggota RELA adalah Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim.

Beliau mendakwa namanya didaftar tanpa pengetahuannya sebagai anggota Rela pada 2011.

“Adakah pendaftaran automatik untuk semua rakyat? Sebab isteri saya pun ahli RELA kalau menurut laman semakan ahli RELA ini,” beliau berkata di Twitter.

FMT sedang menghubungi RELA dan Kementerian Dalam Negeri untuk mendapatkan penjelasan.

Tiada ulasan: