"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guna PLKS palsu, warga Bangladesh dan isteri hidup mewah

Nurul Hidayah Bahaudin

nurul.hidayah@hmetro.com.my

WARGA Bangladesh ditahan kerana menggunakan PLKS palsu. (Gambar kanan) Wang tunai yang ditemui di kediaman suspek. FOTO ihsan JIM

WARGA Bangladesh ditahan kerana menggunakan PLKS palsu. (Gambar kanan) Wang tunai yang ditemui di kediaman suspek. FOTO ihsan JIM

Kuala Lumpur: Seorang warga Bangladesh dan isterinya warga Indonesia mampu hidup mewah dengan menjalankan perniagaan peralatan komputer serta tinggal di kondominium hasil penggunaan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) palsu.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Datuk Khairul Dzaimee Daud berkata, lelaki berusia 30 tahun itu ditahan bersama isterinya berusia 44 tahun dalam serbuan Bahagian Perisikan dan Operasi Khas JIM di unit kondominium mewah, di sini, Rabu lalu.

"Operasi penguatkuasaan ini adalah siri operasi Op ID Hack bagi menghapuskan sepenuhnya saki-baki kumpulan itu yang masih beroperasi dan memburu warga asing yang menggunakan PLKS palsu daripada sindiket ID Hack.

"Lelaki terbabit adalah pemborong dan penjual peralatan komputer di sebuah pusat beli-belah terkemuka di ibu kota ini.

"Dengan hanya menggunakan PLKS palsu ID Hack, dia mampu menyewa sebuah kedai dan berjaya meraih keuntungan berlipat ganda hasil perniagaan berkenaan selain menyewa sebuah unit kondominium mewah sebagai kediaman," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Khairul Dzaimee berkata, hasil pemeriksaan dan soal siasat, lelaki berkenaan turut menyamar sebagai warga Pakistan bagi mengaburi mata pelanggan.

"Lelaki berkenaan dikenali sebagai Ali dalam kalangan warga Pakistan dan sebagai Munsi Jewel oleh warga Bangladesh di sekitar ibu kota ini.

"Pemeriksaan menemui wang tunai sebanyak RM162,077 di dalam kediaman lelaki terbabit dan isterinya," katanya.

Beliau berkata, suami isteri itu disyaki melakukan kesalahan mengikut Akta Imigresen 1953/63 (Akta 155).

"Mereka ditahan mengikut Seksyen 51(5) (b) Akta Imigresen 1959/63 serta Seksyen 51(3) akta sama.

"Mereka akan ditahan di Depoh Tahanan Imigresen Semenyih, Selangor untuk tindakan lanjut," katanya.

Tiada ulasan: