"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir: Peguam Negara berlagak seperti hakim

Nora Mahpar

KUALA LUMPUR: Mahathir Mohamad mengkritik tindakan Peguam Negara Idrus Harun yang bertindak seperti hakim dalam menentukan sesuatu kes mahkamah.

“Peguam Negara (AG) atau Pendakwa Raya sudah berlagak sebagai hakim. Dengan mudah AG memutus tidak ada kes. Ini adalah hukum. AG sudah jadi hakim,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2022 di Dewan Rakyat.

Mahathir (Pejuang-Langkawi) berkata Idrus gagal menghalang menghalang “banduan” keluar negara, dipercayai merujuk kepada permohonan Najib Razak untuk melawat anaknya di Singapura, yang melahirkan anak.

“Ya. Memang ini semua tidak salah dari segi undang-undang. Tetapi ia menjadi precedent. Bolehkah di masa hadapan banduan dibenar melancong di luar negara atau apakah ada dua kelas banduan,” soalnya.

Tiada ulasan: