"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

3 penjuru di Melaka, kemungkinan disytihar darurat?

NASUHA RAHMAN

AMANAH mendakwa kerajaan BN PN mungkin akan mengisytiharkan darurat di Melaka jika berlaku pertembungan tiga penjuru di Pilihan Raya Negeri (PRN) 20 November ini.

Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad berkata, dengan mengisytiharkan darurat di Melaka adalah jalan keluar paling mudah bagi BN PN yang dijangka kalah apabila berlakunya pertandingan tiga penjuru.

“Sekarang ini dalam SOP yang ketat BN PN masih lagi risau, dengar kata jika berlaku 3 penjuru mereka akan isytihar darurat di Melaka.

“Maknanya SOP ketat tidak cukup, isytihar darurat adalah jalan keluar paling mudah bagi mereka jika berlaku tiga penjuru amat dukacitalah,” katanya.

PRN Melaka akan menyaksikan berlakunya tiga penjuru iaitu PH, BN dan PN selepas Pas memutuskan menggunakan logo PN di Melaka.

Jelas Khalid, BN PN menggunakan kedudukan mereka sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kesihatan untuk mengetatkan SOP menyebabkan jentera parti sukar untuk bergerak berkempen di Melaka.

“Ini sebenarnya sebagai petanda bahawa BN dan PN agak kuathir mengenai PRN yang mereka sendiri paksa ke atas rayat negeri Melaka padahal tiada keperluan pun.

“Dalam masa yang sama mereka lihat mereka ada potensi akan kalah dalam PRN ini nanti,” kata beliau ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Bagaimanapun Ahli Parlimen Shah Alam ini yakin dengan prestasi yang ditunjukkan PH Melaka semasa memerintah dahulu akan mendapat sokongan daripada rakyat Melaka untuk kembalikan semula kerajaan PH.

“SOP yang terlalu ketat itu membukikan mereka takut kerana sedar sokongan rakyat kepada PH mantap dan kukuh,” katanya.

Namun, bagi Khalid jika benar disytiharkan darurat secara moralnya mereka perlu menyerahkan kerajaan kepada parti yang mempunyai majoriti bukan serahkan ‘caretaker goverment’ kepada Sulaiman Md Ali yang sudah hilang majoriti.

“Rakyat seluruh Malaysia melihat keadaan ini bersiap sedialah.

“Kalau tak ada PRN Melaka sekali pun PRU15 akan diadakan tidak lama lagi kita nakkan kerajaan yang lebih berwibawa,” ujarnya.

Tiada ulasan: