"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Enggan tangani isu penting punca pembangkang kalah

FMT Reporters

PETALING JAYA: Tiada guna menyalahkan kekalahan Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya negeri (PRN) Johor atas peratusan keluar mengundi yang rendah bagi menutup keengganan berterusan untuk menangani isu penting, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Lim berkata, “kurangnya perpaduan pembangkang yang mencetuskan kegagalan menggunakan logo dan visi bersama atau sebarang perbincangan mengenai calon Menteri Besar” jelas tidak membantu.

Katanya, ini ditambah dengan pecahnya sokongan pembangkang dengan banyaknya parti daripada blok itu yang bertanding sesama sendiri.

“Wujud keperluan mendesak untuk berfikir sebagai satu gabungan dan tidak hanya tertumpu kepada kepentingan sempit parti sendiri,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, parti komponen PH perlu memikul tanggungjawab atas kekalahan mereka dalam PRN itu.

“Hanya dengan itu kita boleh mengelak daripada kehilangan semua kerusi kita dan menawarkan harapan untuk bangkit semula dan menang pada pilihan raya umum akan datang.”

PH memenangi hanya 12 daripada 56 kerusi di Johor. BN menang 40 kerusi.

PKR menggunakan logonya sendiri manakala Amanah dan DAP bertanding bawah logo PH.

Lim menolak wabak Covid-19 sebagai alasan dengan menambah bahawa “tempat mengundi adalah jauh lebih selamat daripada pasar dan kedai kopi di mana orang ramai bergaul”.

“Tiada gunanya mengaitkan kekalahan PH dengan peratusan keluar mengundi yang rendah,” katanya.

Beliau berkata, kluster Covid-19 membabitkan pengundi dan petugas di pusat mengundi adalah perkara remeh berbanding kawasan awam seperti pasar dan kedai kopi, di mana calon yang berkempen juga dijangkiti virus itu

Tiada ulasan: