"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jawatan timbalan presiden PKR, Rafizi bakal berentap dengan Saifuddin Nasution

Bukan Farhash, tapi Saifuddin akan lawan Rafizi jawatan no 2 PKR

FMT Reporters

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail dilihat akan memberi saingan kepada Rafizi Ramli bagi merebut jawatan timbalan presiden.

PETALING JAYA: Saingan merebut jawatan nombor dua PKR bakal menyaksikan pertembungan antara Setiausaha Agungnya Saifuddin Nasution Ismail dengan Naib Presiden Rafizi Ramli, kata sumber.

“Farhash tidak akan merebut jawatan itu sekiranya Saifuddin bertanding. Beliau akan membantu kempen Saifuddin,” kata sumber itu, merujuk kepada Farhash Wafa Salvador, yang juga bekas pembantu kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Sebelum ini, Farhash menjadi antara individu dalam PKR yang lantang mengkritik Rafizi, bekas Ahli Parlimen Pandan berhubung keputusan kembali aktif dalam politik dan mahu merebut jawatan Timbalan Presiden PKR, dalam pemilihan parti itu, tahun ini.

Pada 2018, Rafizi mencabar Timbalan Presiden PKR ketika itu, Azmin Ali, namun tewas tipis. Setahun kemudian, beliau mengambil keputusan berundur daripada kancah politik, sambil menyatakan mahu memberi tumpuan terhadap projek baharunya.

“Saifuddin pasti akan memberi cabaran getir kepada Rafizi, perebutan itu akan menjadi sengit mengambil kira Saifuddin juga adalah orang kuat parti,” kata sumber itu.

“Beliau dilihat akan memberi lebih saingan kepada Rafizi berbanding Farhash”.

Jawatan timbalan presiden parti itu kosong selepas Azmin dipecat susulan “Langkah Sheraton” yang mengakibatkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang pada Februari 2020.

PKR akan mengadakan pemilihan pada Mei ini.

Tiada ulasan: