"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes Najib Razak: Sudut pandang undang-undang

FAIZ FADZIL

Conflict of interest seorang hakim biasanya tidak membatalkan keputusan kes kecuali dibuktikan ada element ‘real danger of bias’ oleh hakim.

Keputusan bersalah pula biasanya dibuat berasaskan bukti dan disahkan oleh tiga hakim rayuan.

Yang boleh membatalkan keputusan kes jika boleh ditunjukkan bukti Najib tidak bersalah mengambil wang dari akaun SRC atau sekurang-kurangnya putera Arab itu benar-benar wujud.

Even ketika Najib menjadi PM, sewaktu dia dibersihkan oleh bekas AG, telah ditunjukkan bukti money trail bagaimana duit SRC mengalir masuk ke akaun peribadi Najib.

Bila kes dibicarakan, hakim-hakim menolak pembelaan sebelum ini yang Najib tidak tahu sumber duit itu dari mana.

Lucu. Duit sebanyak RM42 juta, Pak Pandir pun tahulah nak cek mai mana duit kalau banyak macam tu. Duit tu bolehlah bina rumah baru (RM60,000) untuk 700 keluarga Melayu yang miskin macam Makcik Kiah.

Perlu diketahui bahawa kes SRC yang telah diputuskan bersalah tiada kaitan dengan kes 1MDB. Setiap kes dibicarakan berasingan berasaskan keterangan yang ada bagi setiap kes.

Maknanya, kes SRC dan 1MDB melibatkan keterangan berbeza. Apa yang didedahkan dalam kes di Amerika Syarikat (AS) itu adalah berkaitan kes 1MDB yang tiada kaitan dengan SRC. Seperti juga keterangan ejen FBI yang Najib terima AS$756 juta (RM3.2 bilion), tiada kaitan dengan kes SRC.

Sumber wang SRC itu datang dari Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP). Jumlah pinjaman bukan sedikit tetapi RM4 bilion.

Yang kena bayar balik kerajaan Malaysia. Duit rakyatlah kiranya.

Ramai penjawat awam yang memerlukan hidup lebih selesa.

Belalah mereka.

Tiada ulasan: