"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRN Johor: 5 parti hilang semua deposit

Malaysiakini 

Kehilangan wang deposit pilihan raya merupakan sesuatu yang memalukan bagi calon pilihan raya. Bagaimanapun, beberapa parti semasa pilihan raya negeri (PRN) Johor menyaksikan ramai calon. menerima nasib sedemikian.

Pejuang - parti yang diketuai bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan kini mempunyai empat ahli parlimen - meletakkan 42 calon dan kesemuanya kehilangan deposit.

Ia berjumlah RM210,000 yang disumbangkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Malah calon Pejuang yang dilihat paling berprngaruh, Shahruddin Md Salleh - bekas timbalan menteri, wakil rakyat beberapa penggal dan kini ahli parlimen - hanya boleh mengumpulkan 2.39 peratus undi untuk Machap.

Calon terbaik mereka ialah Zam Zam Hashim, yang memenangi 4.81 peratus bahagian undi di Kukup.

Dua lagi parti yang mempunyai ahli parlimen tetapi gagal menyelamatkan deposit di Johor ialah Warisan dan Parti Bangsa Malaysia (PBM). Warisan meletakkan enam calon dan PBM empat.

Warisan kini sedang menguji pengaruh mereka di Semenanjung Malaysia kerana ia berusaha untuk berkembang ke luar Sabah. Bagi PBM pula, pilihan raya Johor akan menyukarkan mereka untuk masuk ke dalam BN.

Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) masing-masing meletakkan seorang calon. Kedua-duanya turut hilang deposit.

Calon Putra tidak dapat memenangi satu peratus pun bahagian undi. Calon PSM melakukan sedikit lebih baik, memenangi 1.76 peratus bahagian undi.

Pakatan Harapan, walaupun memenangi cukup kerusi untuk membentuk kerajaan pada 2018, menyaksikan 11 calon kehilangan deposit kali ini.

PKR mengalami tujuh kekalahan sedemikian dan Amanah empat. DAP dan sekutu PH, Muda, yang membuat penampilan sulung dalam, berjaya mengekalkan deposit mereka di semua kerusi yang ditandingi.

Di Perikatan Nasional, dua calon Bersatu hilang deposit.

PAS dan Gerakan menyaksikan seorang calon masing-masing kehilangan deposit.

Tiada seorang pun calon BN yang hampir kehilangan deposit mereka. Prestasi terburuk mereka ialah di Bentayan, di mana mereka memenangi 20.6 peratus bahagian undi.

Tiada ulasan: