"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Politik negara tak stabil selagi pemimpin parti sekarang ‘aktor utama’

FMT Reporters

PETALING JAYA: Politik negara tidak akan stabil selagi parti diterajui pemimpin sedia ada, kata penganalisis Mohammad Agus Yusoff.

Beliau berkata, oleh itu sampai masanya pemimpin lama melepaskan teraju kepada kepimpinan baharu.

“Pada hemat saya, politik negara tidak akan stabil selagi pemimpin parti sekarang masih lagi sebagai aktor utamanya,” katanya.

Katanya, pengunduran tokoh utama parti bukan didorong faktor “tidak hebat”, namun gaya kepimpinan mereka semakin tidak memenuhi tuntutan politik hari ini.

“Khusus untuk Dr Mahathir Mohamad (Pejuang), Anwar Ibrahim (PKR), Muhyiddin Yassin (Bersatu), Najib Razak (Umno), Ahmad Zahid Hamidi (Umno), Abdul Hadi Awang (PAS), Lim Guan Eng (DAP) — lepaslah teraju parti kepada pemimpin baharu.

“Jika mahu kekal dalam politik dan masih sayangkan parti masing-masing, jadilah pengerusi parti atau ketua umum sahaja. Biar urusan operasi harian parti diuruskan orang baharu.

“Lakukan ini sebagai jasa bakti kepada negara. Negara perlu bergerak cepat ke depan dan ini memerlukan tenaga dan idea baharu untuk menggerakkannya. Politik Malaysia perlu disuburkan. Kita perlukan kesegaran,” katanya di Facebook.

Kestabilan merosot

Pensyarah kanan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkata, sejak 2018 Malaysia sudah mempunyai tiga Perdana Menteri, namun kestabilan negara dalam segenap segi terus merosot.

“Dengan tiga Perdana Menteri ini, apa yang dapat dilihat ialah ekonomi negara tidak terurus baik, rasuah berleluasa, kos barangan menaik, peluang pekerjaan terbatas, pengangguran rakyat meningkat, nilai ringgit merudum, bilangan menteri bertambah, dan hutang negara membengkak,” katanya.

Agus juga mengulas empat pilihan raya negeri (PRN) diadakan sejak 2018 dan mempersoalkan adakah Sabah, Sarawak, Melaka dan Johor semakin maju atau stabil politiknya.

“Selepas empat PRN, semakin majukah empat negeri tersebut? Dalam konteks negara pula, semakin stabilkah politik kita? Semakin yakinkah pelabur kepada negara kita? Semakin perlukah kita kepada PRU15 dipercepatkan?” soalnya.

Sabtu lalu, PRN Johor menyaksikan kemenangan besar berpihak kepada Barisan Nasional (BN). Terdahulu pada PRN Melaka, juga menyaksikan sokongan pengundi kembali berpihak kepada BN.

Kemenangan bergaya BN itu menyaksikan segelintir ahli dan pimpinannya menggesa PRU15 segera diadakan. 

Tiada ulasan: