"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan ego dan bebal, pemimpin veteran PH/PN perlu berundur

SOFI WAHAB

Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional (PH/PN) kalah dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor kerana:

1) Peratusan undi yang sangat rendah – pengundi tegar pembangkang dan atas pagar tidak balik mengundi.

2) Undi pembangkang berpecah walaupun peratus keseluruhan undi pembangkang PH/PN/Muda melebihi 55 peratus sedangkan BN hanya dapat 45 peratus.

3) Pengundi tidak yakin dengan PH/Muda – logo berlainan, tiada kesepakatan untuk calon Menteri Besar.

4) SOP yang ketat, ceramah umum terhad, kempen terhad, rakyat takut keluar dengar ceramah, akses kepada pemgundi terhad menyebabkan PH tidak dapat berkempen menerangkan manifesto dan profil calon dan menangkis serangan BN.

5) BN menggunakan sepenuhnya jentera kerajaan untuk berkempen.

6) Politik wang yang berleluasa tanpa pemguatkuasaan undang-undang oleh pihak tertentu.

Cadangan untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15):

1) PH/PN dan semua parti selain BN mesti duduk semeja dan bergabung untuk menentang BN jika mahu kalahkan BN pada PRU-15. 

2) Parti-parti dalam PH jangan ego dan bebal. Pentingnya guna satu logo dan kata sepakat mengenai calon MB/PM.

3) Sudah sampai masanya pemimpin-pemimpin veteran dalam PH/PN mengundurkan diri dan beri peluang kepada pemimpin baru/muda memimpin parti dan gabungan.

Tiada ulasan: