"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pembangkang jadi pemecah undi

MOHD NUR FARHAN

Pembangkang kalah teruk dalam PRN Johor. Saya memang sudah ramalkan keputusan akan jadi seperti PRN Melaka, empat bulan lepas. Sebab kekalahan disebabkan beberapa faktor:

Political fatigue (kelesuan politik)

Perkara yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kurang keyakinan pengundi terhadap pembangkang. Ada beberapa faktor ini terjadi.

Pertama, manifesto PRU-14 yang tidak ditunaikan sepenuhnya. Kedua, political crisis yang memberi impak besar kepada pembangkang keseluruhannya.

Ketiga, non effective solution dalam menyelesaikan masalah rakyat sehingga rakyat menjayakan kempen #kitajagakita melalui media sosial.

Keempat, kluster mahkamah masih mendapat tempat dalam rakyat sehingga mewujudkan political game dan kerajaan tidak stabil.

Atas sebab perkara ini, peratusan mengundi jatuh dan hilangnya keyakinan rakyat terhadap pembangkang.

Non-unity opposition dan separatism

PRN kali ini kita boleh lihat pembangkang bertindak sebagai pemecah undi. Jika digabungkan undi pembangkang sebenarnya ia boleh membentuk keputusan berlawanan.

PN, PH, Pejuang, Muda dan Warisan memiliki persamaan membanteras rasuah. Namun, masalah utama dalam penyatuan pembangkang adalah Presiden PKR.

Anwar Ibrahim yang juga Pengerusi PH terlalu berkehendak untuk mendominasi pembangkang selain dalam masa sama sebahagian pimpinan DAP kurang beraliran ketengah.

Oleh sebab itu, pembangkang perlu berbaiah kepada pemimpin baru untuk mewujudkan kesatuan yang lebih progresif.

Pasca PRN Johor: Pembangkang jadi pemecah undi

Pasca PRN Johor: Pembangkang jadi pemecah undi

PKR hanya menang satu kerusi DUN di Bukit Batu melalui calon Chiong Sen Sern.

Strategi BN yang berjaya

Pembubaran DUN Johor selepas Tahun Baru Cina sebelum bulan Puasa dan Raya semasa SPM dan semasa kes Covid-19 meningkat adalah satu strategi yang berjaya.

BN hanya memerlukan precedence causes untuk mengurangkan peratusan keluar mengundi. Mereka tahu sekiranya ramai rakyat keluar mengundi mereka tidak akan berjaya memenangi kerusi yang banyak.

Faktor kejayaan mereka juga adalah kerana undi BN tidak berpecah terutamanya ahli Umno. Ketaksuban ahli Umno adalah bersifat kritikal walaupun pemimpin terpalit rasuah terutama bagi golongan berusia 50 tahun ke atas.

Tiada ulasan: