"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Benarkah generasi muda tak gemar rasa durian

AYHAN FERHAT

Tidak dinafikan harga durian mahal apabila dijual timbang kilo menyebabkan ramai tidak mampu beli, ini sekali gus memberi kesan terhadap generasi muda yang tidak gemar rasa durian.

Akhirnya durian tidak laku kerana generasi muda tidak didedahkan lebih awal rasa durian itu.

Pemuda Ahmad Sahir Jais mengatakan generasi muda tidak gemar kerana 10 tahun yang lepas durian dijual dengan menggunakan timbangan Kilogram.

Tidak kira durian kampung, durian kahwin atau durian baka baharu.

Kesan dari ini katanya, harga purata bagi sebiji durian naik mendadak.

Harga mahal tak mampu beli kesannya generasi muda tak gemar rasa durian akhirnya tak laku

Mahal, keluarga tak mampu beli kesannya orang muda tidak gemar rasa durian

Kesan dari ini juga bagi beliau menjadikan durian semakin mahal bergantung pada varieti.

“Keupayaan untuk membeli berkurangan, dan durian bukan lagi keutamaan dalam pembelian dalam sesebuah keluarga. durian menjadi makanan kategori mewah, bukan lagi dianggap marhaen.

“Ketua keluarga tidak lagi membeli, menyebabkan generasi muda dalam keluarga semakin tidak menggemari rasa durian,” katanya.

Untuk 10 tahun kemudian selepas bersembang dengan penjual durian semalam mengakui generasimuda sudah tidak minat makan durian walaupun beliau menjual dengan harga murah.

“Durian banyak bang.. harga dah semakin murah.. tapi tak ada pembeli.. saya buka satu kepala RM 20 – makan sampai puas pun, tak berapa ramai yang nak datang makan.

“Saya jual saiz satu guni baja dengan harga RM 50 pun, tak berapa memberansangkan jualannya kerana yang datang makan dan beli pun banyak yang dah berusia dah tua, yang muda-muda ini dah tak minat makan durian, tak macam zaman kita dulu-dulu, ” ujar penjual durian.

“Dengan membuatkan harga durian lebih mahal dengan unit timbangan yang tidak masuk akal kita telah membuatkan satu generasi tidak minat untuk menggemari durian.

“Jika di ulang kitaran ini.. apa yang akan terjadi pada masa depan?” soalnya.

Tiada ulasan: