"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sniper jelita ini maut dalam serangan Russia di Kharkiv

THALITA do Valle. FOTO Agensi

THALITA do Valle. FOTO Agensi

Kyiv: Bekas model Brazil yang juga penembak tepat terbunuh dalam serangan udara Rusia di Ukraine.

Thalita do Valle, 39, maut dalam pertempuran di bandar Kharkiv pada 30 Jun lalu.

Thalita menyertai angkatan tentera Ukraine, bersama-sama bekas tentera Brazil, Douglas Burigo.

Douglas, 40, bagaimanapun maut dalam pertempuran udara minggu lalu ketika dia ke kubu (bunker) untuk mencari Thalita.

Pasangan itu sebelum ini dilaporkan terbang dari Brazil bagi menyertai tentera Ukraine dalam mengekang pencerobohan Rusia.

Ini bukan kali pertama Thalita menyertai operasi ketenteraan kerana berpengalaman menyertai perang di Iraq.

Wanita itu turut menerima latihan khas penembak tepat di Peshmergas, angkatan bersenjata di wilayah Kurdish, Iraq.

Dia kemudiannya menggunakan kepakaran yang dimiliki di Ukraine dan bertanggungjawab menyekat kemaraan tentera Rusia.

Sepanjang operasi ketenteraan, Thalita sempat memuat naik pengalaman bertempur di dalam saluran YouTube dan menjadi penulis buku mengenai kisah hidupnya.

Tiada ulasan: