"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peluang PH dikawasan Felda malap?

Malaysiakini

Kempen PH di Felda begitu malap - Mazlan Aliman

Bekas pemimpin Amanah dan aktivis isu-isu Felda Mazlan Aliman mengalu alukan pengumuman Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan.

Namun, dia menyoal jika PH sudah selesa untuk memperolehi sasaran di kerusi bandar dan separa bandar tanpa perlu sokongan kerusi Felda memandangkan pilihan raya umum (PRU15) tidak sampai sebulan lagi.

"Sampai saat ini kempen PH di kawasan Felda begitu malap sekali," katanya pada satu kenyataan media hari ini.

Mazlan menyorot kerusi Felda di Johor seperti parlimen Tebrau, Kulai, Simpang Renggam, Labis, Sekijang, Segamat dan Pagoh yang. dimenangi PH pada PRU14.

"Bagaimana kali ini," soal penasihat Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) itu lagi.

Mazlan berkata dia berharap Anwar tidak mengulangi "kegagalan kerajaan lalu" dalam melaksanakan janji manifesto mengenai Felda.

"Tidak usah diulang cerita penyelewengan dan salah guna kuasa Felda zaman BN," katanya.

Untuk rekod, Mazlan dilantik sebagai pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) pada Oktober 2018, sebelum ditamatkan perkhidmatannya pada 1 April 2020.

Pada Disember 2020, dia meletakkan jawatan sebagai AJK pusat Amanah untuk menumpukan kegiatan bersama NGO Felda dan petani.

Dalam pada itu, Mazlan berharap Anwar memiliki iltizam politik untuk memulihkan semula Felda.

Menurutnya, generasi baru Felda menuntut reformasi menyeluruh, khususnya pindaan Akta Tanah Kawasan Penempatan Berkelompok 1960 (Akta GSA) mengenai pewaris menggantikan peneroka asal yang hampir 70 peratus meninggal dunia.

Kata Mazlan, generasi baru Felda perlu diberi kepercayaan sebagai penjawat utama dari Pengerusi Felda, Pengurus Besar Felda, Pengerusi FGV dan anak syarikatnya.

"Institusi orang Melayu yang mempunyai keluasan tanah terbesar di dunia ini wajar diurus oleh warganya sendiri.

"Ia tidak boleh dicaturkan oleh pemimpin politik yang bernafsu serakah menjarah hasil mahsulnya.

"Dulunya memiliki simpanan berbilion tapi akhirnya menanggung hutang berbilion bilion," katanya.

Tiada ulasan: