"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jabatan Penjara: Najib dilarang keluar kenyataan berkait PRU15

FMT Reporters

PETALING JAYA: Najib Razak tidak dibenarkan mengeluarkan sebarang kenyataan, termasuk berkaitan pilihan raya umum ke-15 (PRU15), kata Pengarah Kanan Bahagian Dasar Kepenjaraan Supri Hashim.

Beliau berkata, bekas perdana menteri itu sama seperti mana-mana banduan lain yang sedang menjalani hukuman penjara, tidak dibenarkan mengeluarkan sebarang kenyataan, lapor Sinar Harian.

“Semua surat serta dokumen dikeluarkan juga perlu ditapis terlebih dahulu oleh pihak penjara, termasuk surat yang dihantar kepada keluarga,” katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Perasmian Pameran Menjangkau Abad Dinding Penjara di Muzium Penjara Banda Hilir, Melaka, hari ini.

Tambahnya, Jabatan Penjara ialah jabatan kerajaan yang tidak terlibat dengan mana-mana politik dan warganya terus menggalas tanggungjawab diamanahkan tidak kira kerajaan yang memerintah.

Media sebelum ini melaporkan Ketua Pengarah Jabatan Penjara Malaysia Nordin Muhammad sebagai berkata, bekas ahli Parlimen Pekan yang sedang menjalani hukuman penjara itu tidak dibenarkan keluar berkempen untuk PRU15.

Katanya, Najib tertakluk kepada Akta Penjara dan peraturan selain prosedur operasi standard jabatan itu.

“Selagi beliau masih menjalani hukuman penjara, beliau tertakluk kepada akta dan peraturan penjara,” katanya.

Najib kini sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun di Penjara Kajang selepas Mahkamah Persekutuan mengesahkan sabitan dan hukuman ke atasnya dalam kes membabitkan dana SRC International.

Tiada ulasan: