"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Surat aku janji calon BN-Jika benar ada janji itu satu perkara yang ‘we cannot brain’

NASUHA RAHMAN

Sekarang berlegar isu surat aku janji Calon BN di mana dalam akujanji itu calon-calon harus menerima Presiden Umno Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai PM.

Yang lebih menarik difahamkan mereka kena setuju untuk gugurkan kes pendakwaan dan siasatan ke atas pemimpin Umno.

Bagaimanapun Umno telah menafikan surat aku janji menyokong Zahid untuk jadi Perdana Menteri.

Menurut Peguam Liyana Marzuki tidak menolak perkara itu mungkin akan terjadi sekiranya Umno berkuasa semula.

“Tapi untuk meletakkan dalam aku janji, saya rasa adalah satu perkara yang we cannot brain. Takkanlah sampai lagu tu. Little bird bgtau saya, that’s Zahid Hamidi for you.

“Kita pun tak tahu. Adakah itu ‘black ops’ pihak lawan? Both sides usaha sahkan dan nafikan. Siap buat perbandingan tandatangan,” katanya di Facebook.

Padanya mudah sahaja jikalau Zahid masih berkeras mahu jadi calon PM biarkanlah kerana beliau adalah Presiden Umno.

“Diakan Presiden. Biarkanlah… Kenapa Umno jenuh nak cover pula? Ada je calon pembangkang yang ada kes prima facie tapi nak bertanding macam Syed Saddiq. Tupun satu hal juga.

“Biarlah pengundi menilai sendiri. Adakah Kluster Mahkamah ni boleh dilantik semula dan boleh jadi Perdana Menteri. Kita tengok kematangan pengundi 19 November ini,” katanya.

Adalah lebih baik, katanya Umno berterus terang sahaja sebab semua tahu tipu helah Ismail Sabri jadi ‘poster’ PM itu hanya sementara.

“Lepas PAU nanti presiden yang akan berkuasa. Bila kes ditiadakan dia yang naik takhta.

“Habis tu nak malu apa? Upfront la. Dolak dalih macam ni menipu rakyat sahaja. Takut nanti lain yang diorder, lain yang sampai pula,” kata beliau.

Terdahulu, surat aku janji yang ditandatangani calon Umno, Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah tular dalam media sosial, ia antara lain menghendaki semua calon Umno bertanding atas tiket BN supaya setia dan patuh kepada arahan Presiden parti, Zahid Hamidi yang juga Pengerusi BN.

Kandungan utama surat tersebut meminta semua calon Umno dan BN menyokong Zahid sebagai calon Perdana Menteri (PM) sekiranya memenangi PRU-15 pada 19 November nanti.

Dalam surat tersebut juga semua calon juga perlu bersetuju supaya kes mahkamah yang sedang dihadapi pemimpin Umno digugurkan dan siasatan dihentikan dengan serta-merta.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata isi kandungan aku janji yang tular itu adalah fitnah kepada Umno dan Barisan Nasional (BN).

“Itu tak betul. Tiada langsung perkataan itu. Itu adalah fitnah. Hendak sebut untuk lepaskan dari mahkamah juga adalah fitnah,” katanya.

Tiada ulasan: