"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PKR namakan bekas setiausaha k'jaan negeri sebagai calon MB Perak

Ng Xiang Yi

PKR mempertaruhkan seorang bekas penjawat awam kanan di salah satu kerusi DUN yang akan ditandinginya di Perak - dan jika mereka menang, dia menjadi calon menteri besar Pakatan Harapan.

Malaysiakini difahamkan bahawa Zainal Azman Abu Seman, yang pernah berkhidmat sebagai timbalan ketua pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), akan bertanding di Kuala Sepetang.

Kawasan luar bandar majoriti Melayu itu dimenangi PKR pada pilihan raya umum 2008 dan 2013, tetapi kerusi itu dirampas semula oleh Umno pada pilihan raya 2018, dengan hanya majoriti 329 undi.

Sumber dari PKR mengesahkan Zainal akan menjadi calon MB PH jika gabungan itu memenangi perak pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) ini.

Zainal mempunyai sejarah perkhidmatan awam yang lama, termasuk pernah berkhidmat sebagai setiausaha kerajaan negeri Perak semasa pentadbiran PH, yang menjadikannya ideal untuk jawatan itu, kata sumber itu.

Dia adalah salah seorang daripada tujuh calon PRU15 berprofil tinggi yang diumumkan oleh presiden PKR Anwar Ibrahim pada Rabu lalu.

PKR Perak dijangka mengumumkan senarai calonnya untuk kerusi DUN di Ipoh pada jam 5 petang ini.

Zainal telah mengakitifkan akaun media sosialnya beberapa hari lalu dan menyiarkan gambar-gambar aktiviti terbarunya di Perak Utara.

Dalam catatan di Facebook semalam, bekas penjawat awam itu menawarkan diri untuk berkhidmat sebagai Adun di Perak dengan menawarkan pengalaman yang dimilikinya dalam sektor awam.

"Marilah bersama-sama memberi sokongan dan undi kepada Harapan pada kali ini,” kata Zainal.

Selain PH, BN sebelum ini menamakan menteri besar sementara Saarani Mohamad sebagai calon MB mereka. Perikatan Nasional masih belum menamakan calonnya untuk Perak.

Tiada ulasan: