"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ku Li: 'Mereka macam budak-budak, bukan pemimpin'

Paya Linda Yahya

am@hmetro.com.my

Gua Musang: Tindakan pemimpin Barisan Nasional (BN) yang tidak tercalon dan beralih menyokong serta menjadi calon parti lain disifatkan bukan pejuang sebenar.

Penyandang Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, tindakan itu dilihat kebudakan-budakan.

Katanya, mereka seharusnya menerima dengan hati terbuka dan bersabar walaupun tidak tercalon dan terus menyokong perjuangan parti.

"Nombor satu mereka ini macam budak-budak, bukan jadi pemimpin. Nombor dua kalau orang lain, masa dia jadi pemimpin dapat menukar orang, dan orang itu bersabar, dia juga patut bersabar jugalah.

"Sampai giliran saya, saya pun kena bersabar. Jadi saya diminta oleh parti untuk terus bertanding, saya bertandinglah. Tapi kalau saya tak dipilih kita kena terimalah hakikat bahawasanya tak ada benda yang kekal.

"Tak apalah dia merajuk. Dia nak masuk parti lain tu bukan perkara baru, ada orang merajuk kerana dia rasa kecewa. Dia masuk parti lain. Dukacitalah kalau itu sikap dia, maknanya dia bukanlah menjadi pejuang sebenarnya," katanya ketika ditemui selepas merasmikan Kejohanan Bola Jaring Piala Tengku Razaleigh di sini, hari ini.

Katanya, setiap ahli perlu menghormati keputusan yang dibuat Majlis Tertinggi Umno dan tidak bermakna keputusan yang dibuat itu bermaksud individu itu tidak berguna.

"Ini parti dah buat keputusan, nak kemuka atau tampilkan berapa ramai orang baru yang boleh bagi khidmat yang baik. Ini bukan bererti dia tu tak berguna.

"Jadi kita kena fahamlah dan hakikatnya kita mahu parti menang. Bukan diri kita menang. Kita jadi alat kepada rakyat dan juga kepada parti, jadi ini bukan milik kita.

"Sampai masa kita pun kena berundur. Tak ada yang kekal. Kena ada fahaman itulah. Tapi kalau nak merajuk, budak-budak pun merajuk juga," katanya.

Tiada ulasan: