"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS: Keahlian Che Abdullah gugur, jika tanding atas tiket BN

 Chia Wan Rou

PETALING JAYA: Keahlian penyandang Parlimen Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi dalam PAS akan digugurkan sekiranya beliau bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Timbalan Presidennya, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tindakan itu sejajar dasar parti yang menetapkan keahlian akan digugurkan secara automatik, jika ahlinya bertanding dalam pilihan raya atas tiket parti lain.

“Senarai calon PAS kita sudah umum dan terpulang kepada masing-masing. Kita tak boleh menyekat mana-mana individu nak keluar atau nak bertanding.

“Jadi, kita akan tengok macam mana nanti, sama ada dia betul-betul disenaraikan calon mewakili parti (BN) ataupun dimasukkan dalam penamaan calon itu,” katanya ketika dihubungi FMT.

Terdahulu, BN Kelantan hari ini mengumumkan Che Abdullah akan bertanding mewakili gabungan itu di kerusi Tumpat pada PRU15.

Pengerusi BN Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakub dilaporkan berkata, BN memberi laluan kepada Che Abdullah kerana beliau dianggap calon boleh menang.

Semalam, PN mengumumkan Parlimen Tumpat akan ditandingi Exco Kelantan, Mumtaz Md Nawi.

Pada 2018, Che Abdullah memenangi Parlimen Tumpat atas tiket PAS dengan majoriti 17,500 undi, menewaskan calon BN dan PKR.

Tiada ulasan: