"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rafizi: Pengumuman 'mengejut' untuk elak peniaga ambil kesempatan

Isabelle Leong & Ili Aqilah & B Nantha Kumar

PARLIMEN l Memberi notis awal mengenai keputusan kerajaan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi akan menyebabkan peniaga mengambil kesempatan, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Dia memberitahu Dewan Rakyat hari ini bahawa kerajaan perlu mengimbangi kesan rasionalisasi subsidi bagi mengelak peniaga daripada berulang kali menaikkan harga barang.

"Jika sudah diumum awal berapa dan semua, itu disebabkan kenaikan barang boleh berlaku berkali-kali.

"Sebab itu, keputusan kerajaan adalah lebih baik dibuat apabila semuanya diselesaikan, untuk elakkan risiko kenaikan berkali kali.

"Peniaga akan menggunakan itu sebagai alasan menjelang tarikh diumumkan," katanya.

Ahli Parlimen Pandan itu menjawab soalan Ronald Kiandee (PN–Beluran) yang ingin tahu jika pengumuman "mengejutkan" mengenai penghapusan subsidi bahan api boleh membantu mengurangkan beban dan impak kepada negara dan rakyat.

Rafizi mengulangi bahawa keputusan untuk melaksanakan subsidi bersasar hanya perlu disimpan dalam pengetahuan kerajaan dan perkara itu akan diumumkan sebaik sahaja Putrajaya memutuskannya.

Sebelum ini, Rafizi berkata kerajaan akan mereplikasi strategi yang sama untuk tidak memberi notis awal kepada orang ramai mengenai sebarang keputusan untuk menghapuskan subsidi menyeluruh bagi petrol RON95 seperti yang dilakukan untuk diesel.

Dia berkata demikian ketika ditanya sama ada langkah itu akan dilaksanakan tahun ini dengan jadual waktu yang telah diumumkan atau akan diumumkan lebih awal sebelum dilaksanakan.

Pada 28 Jun lalu, Rafizi ketika diwawancara oleh Bloomberg memberitahu bahawa kerajaan akan membuat dengan cara yang sama ketika mengejutkan semua orang dengan program rasionalisasi subsidi diesel.

Beberapa pihak mempersoalkan kenyataan Rafizi itu, dengan ada yang mendakwa bahawa ia berkemungkinan tidak diterima baik dan akan mengundang padah.

Tiada ulasan: