"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saksi tarik balik laporan polis terhadap Papagomo

Malaysiakini 

Seorang peniaga menarik balik laporan polis terhadap Wan Muhammad Azri Wan Deris, atau Papagomo, yang didakwa mengeluarkan kenyataan mengandungi hasutan bahawa kerajaan pro kepada Israel dan barat.

Peguam Muhammad Rafique Rashid Ali, yang mewakili Wan Muhammad Azri, berkata Hisham Sharudin membuat laporan polis untuk menarik balik laporan itu selepas dua jam memberi keterangan kepada mahkamah semalam.

“Laporan polis itu pencetus kepada kes yang sedang dibicarakan di mahkamah ini. Saya mohon kebenaran mahkamah untuk mengguna pakai Seksyen 425 Kanun Tatacara Jenayah bagi memanggil semula saksi berkenaan untuk keputusan yang adil dalam kes ini,” katanya pada perbicaraan kes bekas exco Pemuda Umno itu di Kuala Lumpur hari ini.

Seksyen 425 menyatakan bahawa mahkamah pada mana-mana peringkat perbicaraan boleh memanggil semula mana-mana saksi yang telah dibebaskan untuk disoal jika keterangannya penting sebelum membuat keputusan.

Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Mustaffa P Kunyalam pula berkata keengganan saksi pendakwaan pertama itu meneruskan laporan polis ke atas tertuduh bukan faktor yang wajar dipertimbang oleh mahkamah pada peringkat ini untuk menghentikan kes.

“Walaupun saksi itu enggan meneruskan kes, ia bukan penghalang untuk kes pendakwaan diteruskan ke atas tertuduh. Dalam kes ini, didapati terdapat gerakan taktikal dibuat dan saksi berkenaan cuma berhasrat menarik balik laporan setelah keterangan beliau selesai diberikan kepada mahkamah. 

“Sekiranya saksi itu memutuskan enggan memberi keterangan pada awal pemeriksaan utama, pihak pendakwaan berhak mengguna pakai Seksyen 357 Kanun Tatacara Jenayah untuk memaksa beliau memberikan keterangan di mahkamah,” katanya.

Selepas mendengar hujahan kedua-dua pihak, Hakim Siti Aminah Ghazali membenarkan permohonan pembelaan untuk memanggil semula saksi itu dan perbicaraan hari ini diteruskan.

Bagaimanapun, Hisham tidak hadir pada prosiding hari ini dan mahkamah memanggil saksi lain.

Berdasarkan laporan polis baharu, peniaga itu dengan rela hati dan tanpa paksaan mana-mana pihak ingin menarik semula laporan polis yang dibuat terhadap Wan Muhammad Azri kerana tidak mahu meneruskan siasatan serta telah menyelesaikan perkara tersebut.

Sementara itu, Pegawai Tadbir dan Diplomatik di Kementerian Luar Negeri Datuk Zahairi Baharim berkata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa sesi Dewan Rakyat telah menyatakan ketegasan kerajaan Malaysia terhadap kezaliman, penindasan serta pemerasan rejim Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza.

“Berdasarkan ucapan Anwar di Parlimen jelas menunjukkan kerajaan yang dipimpinnya tidak pernah pro terhadap Israel. Justeru, kenyataan berunsur negatif dan boleh membawa tafsiran yang cenderung mempengaruhi rakyat bahawa kerajaan telah beralih pandangan atau menyokong Israel adalah kenyataan berbahaya serta tidak berdasarkan fakta yang tepat dan sahih,” katanya ketika membacakan penyataan saksi.

Saksi pendakwaan kelima itu juga berkata Anwar telah menzahirkan pendirian kerajaan Malaysia menyokong Palestin dan mengutuk tindakan kejam rejim Israel terhadap warga Palestin di Gaza pada beberapa persidangan termasuk Persidangan Kemuncak ASEAN-GCC (Majlis Kerjasama Teluk) pada 19 Okt 2023 di Riyadh, Arab Saudi serta Himpunan Malaysia Bersama Palestin di Axiata Arena, Bukit Jalil.

Wan Muhammad Azri didakwa mengeluarkan kata-kata menghasut di laman Facebook Halid Hamidi (Halid Mat Kool) dan ia dilihat oleh individu di sebuah unit kondominium di Jalan Tong Shin, Bukit Bintang di sini pada 1 tengah hari 8 Nov 2023.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4 (1) akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun atau denda RM5,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Perbicaraan bersambung 29 Julai ini.

- Bernama

Tiada ulasan: