"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kontraktor didakwa merogol anak angkat yang juga anak murid isterinya

'Ada kesan air mani ditemui atas tilam' - Hakim

Alias Abd Rani
bhnews@bh.com.my
Tertuduh keluar dari Mahkamah Sesyen Muar selepas diarah membela diri atas tuduhan merogol anak angkat, tujuh tahun lalu. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
Tertuduh keluar dari Mahkamah Sesyen Muar selepas diarah membela diri atas tuduhan merogol anak angkat, tujuh tahun lalu. - Foto NSTP/Alias Abd Rani
MUAR: Mahkamah Sesyen di sini, hari ini memerintahkan seorang kontraktor membela diri atas tiga pertuduhan merogol anak angkat yang juga anak murid isterinya, tujuh tahun lalu.

Tertuduh berusia 46 tahun sebelum ini dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan kerana merogol anak angkatnya yang berusia 16 tahun ketika kejadian.

Hakim, Abu Bakar Manat, membuat keputusan itu selepas mahkamah berpuas hati dengan pihak pendakwaan yang berjaya membuktikan kes prima facie bagi ketiga-tiga pertuduhan yang dikenakan oleh tertuduh.

Dalam penghakiman keputusan di akhir pendakwaan, Abu Bakar berkata, keterangan saksi pendakwaan ketiga (SP3) yang juga mangsa relevan untuk membolehkan mahkamah mengarahkan tertuduh membela diri.

"Pada peringkat ini (keputusan di akhir pendakwaan) keterangan daripada SP3 sangat relevan selain keterangan sokongan daripada ibu mangsa (SP2), saksi (SP4), anggota forensik (SP9) dan juga pegawai penyiasat (SP10).

"Selain ini, ia turut disokong dengan penemuan kesan air mani pada tilam, selain tangkap layar perbualan antara mangsa dan tertuduh yang mana berlakunya perhubungan seks antara mereka berdua.

"Oleh itu, atas penilaian maksimum serta keterangan saksi dan juga dokumen eksibit yang dikemukakan sepanjang perbicaraan, mahkamah mengarahkan kamu (tertuduh) membela diri," katanya.

Sepanjang perbicaraan berlangsung sejak 2018, seramai 10 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa merogol anak angkatnya dalam bilik sebuah rumah di daerah ini, antara jam 2 hingga 4 pagi, Januari 2017.

Pertuduhan kedua pula, tertuduh didakwa melakukan perkara sama terhadap mangsa pada Julai 2017, manakala pertuduhan ketiga, pada Disember 2017 dengan semua kejadian berlaku di tempat dan waktu sama.

Untuk ketiga-tiga pertuduhan ini, tertuduh didakwa melakukan kesalahan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan juga sebatan bagi setiap pertuduhan dikenakan terhadapnya.

Berdasarkan fakta kes, mangsa adalah anak murid isterinya, dijadikan anak angkat memandangkan tertuduh tidak mempunyai zuriat.

Selepas mendapat persetujuan keluarga mangsa, tertuduh dan isterinya membawa mangsa ke rumah.

Kesempatan itu diambil tertuduh untuk melakukan perbuatan terkutuk sebelum laporan pois dibuat di Balai Polis Parit Jawa.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Danial Munir, manakala tertuduh diwakili peguam bela, Munirah Najihah Shaari.

Dengan keputusan itu, mahkamah memberi tiga pilihan terhadap kedua-dua tertuduh sama ada akuan bersumpah dari kandang saksi, akuan tidak bersumpah atau memilih untuk berdiam diri.

Peguam tertuduh bangun dan memberitahu mahkamah anak guamnya memilih untuk akuan bersumpah dari kandang saksi.

Mahkamah kemudian menetapkan 21 Ogos, 3 hingga 4 September ini untuk tertuduh membela diri.

Tiada ulasan: