"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sekumpulan Nelayan Terkejut, Peluru Berpandu Russia Terbang Amat Hampir Dengan Mereka

DSA
Pemain Video
00:00
00:24
(VIDEO) Nelayan-nelayan terbabit terkejut melihat peluru-peluru berpandu kruis Russia itu terbang amat rendah, hanya beberapa meter daripada permukaan air, berkemungkinan mahu mengelak ia daripada dikesan sistem pertahanan udara Ukraine.

(DEFENCE SECURITY ASIA) – Satu video telah menjadi viral di media sosial menunjukkan beberapa nelayan di Laut Kaspia terkejut melihat beberapa peluru berpandu kruis dilancar Russia terbang rendah berhampiran mereka dipercayai menuju ke sasaran di Ukraine.

Peluru-peluru berpandu kruis dipercayai “Kalibr” hanya terbang beberapa meter tinggi daripada bot dinaiki nelayan terbabit.

Nelayan-nelayan terbabit terkejut melihat peluru-peluru berpandu itu terbang amat rendah, hanya beberapa meter daripada permukaan air, berkemungkinan mahu mengelak ia daripada dikesan sistem pertahanan udara Ukraine.

Sebagaimana dipetik oleh media tempatan, salah seorang daripada nelayan itu sempat berkata: “Satu peluru berpandu sedang terbang ke arah kita.”

Salah seorang nelayan yang lain pula didengar berkata: “Amat mengkagumkan.”

Tentera Russia dipercayai melancarkan peluru-peluru berpandunya daripada Laut Kaspia yang terletak kira-kira 1,600km daripada Ukraine .

Beberapa hari lalu, Russia telah melancarkan serangan puluhan peluru berpandu terhadap beberapa sasaran ibu kota Ukraine, Kiev dan mengorbankan lebih daripada orang orang.

Moscow berkata serangan kira-kira 40 butir peluru berpandu terhadap Kiev itu adalah tindak balas serangan dron-dron berani mati Ukraine terhadap pusat-pusat ekonomi Russia seperti loji-loji janakuasa dan pusat penapisan minyak sebelum itu.

Ia juga berkemungkinan respons oleh Russia terhadap serangan peluru berpandu Ukraine terhadap Crimea yang ditawan oleh tentera Russia.

Peluru-peluru berpandu yang kelihatan terbang berhampiran sekumpulan negara itu dikenalpasti sebagai “Kalibr”.

kalibrKalibr

Selain peluru berpandu “Kalibr”, tentera Russia turut menggunakan beberapa peluru berpandu lain dalam serangannya terhadap Kiev beberapa hari lepas termasuk peluru berpandu hypersonik “Kinzhal”, peluru berpandu taktikal “Iskander-M”, peluru berpandu hypersonik “Tsirkon” dan peluru berpandu kruis KH-59/KH-69.

Selain itu, Russia turut menggunakan peluru-peluru berpandu KH-101 dan juga KH-22.

Peluru berpandu “Kalibr” yang dilancarkan oleh Russia daripada kapal-kapal perang permukaan dan kapal selam daripada Armada Laut Hitammnya berkemampuan membedil sasaran daripada jarak 2,500km.

Peluru berpandu “Kalibr” yang dilengkapi dengan 500kg peledak,dianggap oleh NATO sebagai sejenis sistem persenjataan yang amat berkuasa dan diberikan gelaran “The Sizzler.” — DSA

Tiada ulasan: