"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menantu bekas menteri Pas disyaki seleweng derma direman

Harapandaily

Menantu bekas menteri Pas yang disyaki menyeleweng dana derma awam bersama pasangan pempengaruh direman empat hari oleh Mahkamah Majistret Putrajaya semalam.

Menurut senarai nama yang tersebar, individu terbabit ialah Mohamad Basri Ibrahim.

Pemerhati politik, Najib Bakar berkata, Mohamad Basri merupakan ‘mastermind’ JomDonate yang terbabit dalam kempen mengutip derma.

“Dia pun dituduh di mahkamah yang sama bersama Alif Teega (nama sebenarnya Mohd Hazalif Mohd Hazani) dan bini (Aisyah Hijanah Azhari).

“Menantu siapa ni? Pak mentua dia yang kata suruh bagi depa lima hari saja untuk mengubah nasib negara tu,” katanya.

Kelmarin, Mohamad Basri dan pasangan pempengaruh terbabit serta Mohammad Afiq Yusoff ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Kesemua suspek berusia antara 20-an hingga 30-an ditahan ketika hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM.

Keempat-empat mereka yang direman selama empat hari itu dikaitkan dengan isu kutipan derma melebihi jutaan ringgit.

Walau bagaimanapun, wang sebanyak itu difahamkan tidak disalurkan secara betul.

Mereka direman kerana disyaki terbabit dalam penyelewengan dana derma awam, dipercayai melakukan perbuatan tersebut sejak 2020.

Dilaporkan, kutipan derma terbabit mencecah kira-kira RM3 juta dan siasatan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009 itu masih di peringkat awal.

Tiada ulasan: