"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu BlackRock di Malaysia: Mogok lapar yang dilakukan Mythreyar dapat sanjungan dari bumi Gaza

Malaysiakini
story-image
Dua kanak-kanak rakyat Palestin mengucapkan terima kasih kepada seorang aktivis pro-Palestin di negara ini dan rakyat Malaysia yang sentiasa menyokong perjuangan rakyat negara itu.

Ucapan terima kasih kanak-kanak itu dizahirkan menerusi perkongsian video di TikToK, yang memaparkan mesej melalui beberapa tulisan di beberapa keping kertas.

Kanak-kanak terbabit yang hanya dikenali sebagai Rawad berkata dia dan keluarga sangat menghargai apa yang diusahakan M Mythreyar.

“Saya Rawad (Masoud) dari Gaza, keluarga saya dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda Mythreyar dari Malaysia.

“Terima kasih kerana menyokong kami dan melakukan yang terbaik. Kami menerima kasih sayang anda dan rakyat Malaysia,” katanya.

Rawad dan adik-beradiknya banyak berkongsi gambar-gambar kemusnahan rumah mereka yang hancur akibat serangan Israel.

Mereka juga sedang mengumpulkan dana awam untuk membina semula rumah.

Awal Julai lalu, Mythreyar mengumumkan hasrat mogok lapar di hadapan bangunan Parlimen mulai Selasa lepas bagi membantah penjualan saham Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) kepada syarikat yang bakal menjadi milik Blackrock.

Langkah itu dikecam aktivis pro-Palestin kerana Blackrock melabur dalam syarikat yang menjual senjata kepada Israel yang sedang membantai Gaza.

Mythreyar, 46 dari Tanjung Malim, Perak berkata, dia akan berlapar sehinggalah kerajaan membatalkan perjanjian itu.

Mogok laparnya kini memasuki hari kedua dan dia berpindah-randah di sekitar Jalan Parlimen, Kuala Lumpur ke pusat bandar raya.
M Mythreyar
Mythreyar bergiat bersama NGO Malaysian Tamil For Palestine (MTFP) dan pernah terlibat dalam siri demonstrasi anti-Israel di ibu negara.

Tiada ulasan: