"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tan Sri Dan Dato', Sudah-sudahlah Membodek Tu!

Zolkharnain Abidin

Bukan main lagi, seorang Mufti dan bekas Mufti negara ini menghentam MB Kelantan. Puncanya MB itu menyebut bahawa dia berdoa supaya Allah musnahkan masa depan PM Malaysia dan kumpulannya jika enggan memberi royalti petroleum kepada Kelantan.

Bagi mereka tindakan MB Kelantan itu salah, haram di sisi Islam. Sepatutnya dia berdoa untuk kesejahteraan dan kebaikan kepada Najib. Mengapa? Ya, Najib juga orang Islam. Lainlah kalau doa itu ditujukan kepada kafir harbi.

Seorang bekas Mufti pula berkata, berhajat supaya orang lain ditimpa keburukan bercanggah dengan al-Quran bahkan mencabar al-Quran.

Heee… seram sejuk macam minum ais pada musim hujan, memulas-mulas perut macam termakan gulai basi, bila membaca kenyataan kedua-dua makhluk itu. Bukan main lagi mencari hujah membela, mempertahan, memperkukuh tindakan Najib.

Benar, berdoa dengan keburukan dan kemusnahan kepada orang lain memang tidak boleh. Tetapi, kepada siapa? Berdoa supaya Tuhan menghukum orang yang merampas hak kita, bukan hak kita seorang tetapi hak rakyat keseluruhan, tidak boleh?

Bukan hak rakyat yang hidup di Kelantan pada hari ini sahaja tetapi termasuk hak rakyat yang Kelantan yang bakal lahir. Bukan hak rakyat Kelantan yang berparti PAS sahaja termasuk yang berparti Umno. Bahkan, termasuk rakyat Kelantan yang menjadi saudara-mara Harussani, saudara-mara Noh, termasuk saudara mara Najib dan Rosmah yang tinggal di Kelantan.

Najib tidak menunaikan hak, itu isunya. Berbagai usaha dilakukan untuk membolehkan hak itu ditunaikan, namun Najib macam pekak badak sahaja.

Orang yang pekak badak hanya boleh disedarkan dengan pukulan gong di telinganya. Pukulan gong itu bagi orang Islam ialah ‘doa’. Mudah-mudahan Najib dan orang-orangnya sedar apa yang dibuatnya itu.

Heee…geli-geleman macam nampak ular lidi, bila mendengar kedua-dua tokoh agama itu bercakap mengenai persaudaraan, silatur rahim, pohon maaf.

Sepatutnya kedua-dua tokoh itu menasihatkan Najib supaya menunaikan hak kepada yang berhak. Jangan sampai orang yang menuntut haknya hilang sabar sehingga dia tidak punya cara lain selain berdoa.

Harussani dan Noh ingat isu royalti petroleum isu kecil, isu main-main, isu sampingan? Royalti petroleum untuk Kelantan nilainya bukan seperti sebulan gaji campur elaun Dato' dan Tan Sri. Kalau Dato' dan Tan Sri boleh tidak berpuashati kalau elaun campur gaji Dato' dan Tan Sri tak dibayar, dan sedia berdoa untuk itu, ini royaltilah Dato' dan Tan Sri!

Jangan salahkan orang berdoa, tetapi salahkan orang yang tidak menunaikan hak. Berdoa salah, merampas hak tak salah. Aduh, perut semakin memulas-mulas, mungkin pasai banyak makan daging korban kot?

Sudahlah Harussani, sudahlah Noh. Apa lagi yang al-Fadhil Yang Berbahagia Dato’ dan Tan Sri nak cari? Perut Dato’ dan Tan Sri belum kenyang? Poket Dato’ dan Tan Sri belum cekang? Atau, Dato’ dan Tan Sri ada angan-angan lain?

http://bongkarsauh.blogspot.com/

Tiada ulasan: