"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis mudah kena tipu dan diperalatkan: Mahfuz



Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar hairan dengan kenyataan Menteri Dalam Negeri dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kononnya telah mengenal pasti suspek yang terlibat dalam kejadia pengeboman dan pembakaran gereja.


Namun apabila beliau mempersoalkan mengapa polis lambat bertindak, pihak polis telah menyatakan bahawa mereka perlu mendapat maklumat tepat dan terperinci sebelum membuat sebarang tangkapan. Ini adalah kerana untuk mengelakkan ada pihak yang mempersoalkan tindakan polis.


Pada 13 Januari (semalam) polis telah menahan seorang pelajar kolej swasta yang mengaku dalam facebooknya, dia terlibat dalam melakukan pembakaran gereja.


Pelajar kolej swasta itu akhirnya telah dibebaskan dengan jaminan polis selepas menyatakan bahawa dia membuat pengakuan main-main dalam facebooknya itu.


Adalah sesuatu yang menghairankan apabila polis telah menahan tanpa membuat penilitian yang rapi dan masih gagal menangkap suspek yang telah dikenal pasti.


"Mana ada orang bakar lepas itu dia bagitahu kepada polis, saya yang bakar. Tak masuk akal langsung," katanya.


Beliau berkata ini menunjukkan polis terlalu lemah dan begitu senang untuk ditipu dan dipermainkan.


"Kalau budak kolej swasta boleh menipu dan mempermainkan polis sudah tentu Umno lebih dahsyat lagi menipu dan memperalatkan polis untuk kepentingan politik Umno yang tersepit," katanya lagi.


Beliau juga kecewa selepas setahun empat bulan kejadian kes enjin jet hilang barulah ada tangkapan dibuat , itupun hanya menahan dua suspek berpangkat sarjan dan prebet tetapi yang berjawatan lebih tinggi terlepas .

http://siasahdaily.blogspot.com/

Tiada ulasan: