"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bantah orang hina Nabi, kamu sendiri hina Islam

Mat Zain Mat Isa
Memang sinis kenyataan balas oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP), Ustaz Nasarudin Hasan terhadap pelawaan rakan sejawatnya daripada Umno minggu lalu. Ketua Pergerakan Pemuda parti pemerintah itu membayangkan kemungkinan menggabungkan usahanya bersama DPPP membantah penghinaan terhadap Nabi saw, khususnya menerusi filem Innocence of Muslims, yang menjadi fokus demonstrasi umat Islam serata dunia kini.
“Terima kasihlah jemput kami. Kalau tiada jemputan pun, kami memang akan turun pada 21 September ini, kerana kami terlebih awal telah “dijemput" oleh Nabi kami saw untuk turun menunjuk sikap dan mempertahankan kemuliaan Nabi kami saw, yang dihina sedemikian rupa oleh musuh-musuh Islam. Kalau 17 September baru nak jemput kami, memang terlalu lambat lah, sebab kami dah set up segalanya lebih awal”, baca kenyataan itu, yang disebarkan menerusi internet, 20 September.

Menurutnya, DPPP pimpinannya sudah pun membuat keputusan mengenai program himpunan itu seminggu lebih awal (pada 12 September).

Difahamkan kenyataan tersebut dikeluarkan sebagai reaksi terhadap terjahan media berhubung pelawaan tersebut. Bahkan, ada yang mengasak DPPP sebagai tidak wajar menolak “pelawaan ikhlas” Pemuda Umno itu.

“Suka saya tegaskan bahawa perkara ini (pelawaan Ketua Pemuda Umno) bukanlah isu sebenar. Sebaliknya apa yang jadi isu ialah penghinaan ke atas Nabi saw. Ada pun siapa nak bantah filem hina Nabi tu, turunlah ke kedutaan US (Amerika Syarikat), Jumaat ini. Habis cerita,” tegas beliau.

Bahkan, Nasruddin juga sempat mempertikaikan keseriusan anak-anak muda parti lawannya itu untuk benar-benar mempertahankan kesucian Islam, khususnya peribadi Rasulullah saw. Walau pun kenyataan itu tidak memperincikan butiran dimaksudkan, contoh-contoh yang boleh menafsirkan ketidakseriusan parti pemerintah itu, termasuk khalayak pemudanya mempertahankan kesucian Islam adalah terlalu banyak. Ia malah sudah menjadi pengetahuan umum yang hanya perlu diulangsebut untuk rekod.

Bagaimana mahu diharap orang akan menganggap kita serius mempertahankan kemuliaan Rasulullah saw, sedangkan di ketika lain kita juga menjadi juara menganjurkan, mempromosi atau terlibat aktif menjayakan program yang sama sekali bercanggah dengan ajaran Baginda saw?

Misalnya, apakah Pemuda Umno mempunyai sikap yang jelas menentang pembudayaan muzik rock, k-pop, heavy metal, dan entah apa-apa lagi genre hiburan yang disajikan dengan meluas kepada golongan muda-mudi negara ini? Pernahkah rakyat negara ini mendengar atau membaca berita sekumpulan Pemuda Umno ikut bersama Pemuda PAS membantah konsert artis Barat yang jelas membawa mesej merosakkan akhlak, sekaligus mencabar usaha mendidik anak-anak muda Melayu menghayati ajaran Nabi Muhammad saw?

Kes sedemikian bukan setakat tidak pernah berlaku, sebaliknya kumpulan pemuda parti itu sendiri yang dengan senang dan tersenyum lebar menerima kehadiran artis-artis tersebut. Dalam banyak kes, Pemuda PAS “bersendirian” membantah hal-hal sedemikian.

Itu belum lagi sebutkan mengenai cacian dan cercaan terhadap ulama, yang disifatkan oleh Baginda saw sendiri sebagai “pewaris para nabi”. Bukankan kita (maksudnya, khalayak terlibat itu) pernah menghina, memaki hamun dan perlekeh ulama? Sedangkan ulama itu pewaris anbiya’, termasuk Nabi Muhammad saw sendiri. Pernahkah Pemuda Umno bersuara membantah, atau sekurang-kurangnya menegur sebilangan pemimpin parti itu sendiri yang masyhur dengan kenyataan-kenyataan mereka menghina ulama sebelum ini?

Pernah juga Sunnah-Sunnah Nabi saw dihina dan orang yang mengamalkannya dipersoalkan. Contohnya, pernah berlaku bila nampak orang pakai serban, pakai jubah, simpan janggut panjang, kita perli dan pandang serong terhadap mereka. Kita ejek orang simpan janggut sebagai “kambing”, kita kata dulu orang Arab zaman Nabi saw simpan janggut itu pun bukan sangat kerana menjadikannya Sunnah, tetapi kerana tidak ada pisau cukur gillette.

Secara terang-terangan perkataan-perkataan itu menghina Sunnah Nabi. Namun, di manakah suara bantahan Umno, khususnya para pemudanya dalam hal itu?

Ertinya, nampak sangat sikap dan pendirian, bawaan hidup sedemikian tidak konsisten dengan apa yang mahu tonjolkan kebelakangan ini. Dalam ertikata lain bantahan yang mereka buat (secara berasingan) minggu lalu dinilai orang sekadar suatu “persendaan”.

Di suatu masa kamu berteriak bagai nak terputus urat leher, hampir nak pecah peti suara mempertahankan Rasulullah, mengutuk penghinaan kuffar terhadap Baginda. Malangnya, di masa yang lain kamu jugalah paling ke depan sebagai penganut dan penyebar ideologi, budaya dan cara hidup kuffar.

Akibatnya, apa jua bantahan atau demonstrasi yang kamu buat, ia tidak sedikit pun menghairankan, apatah lagi menggerunkan puak kuffar itu. Mereka sebaliknya tersenyum melihat kamu terlonjak-lonjak, bertempik-tempik, sambil hati mereka tertawa, “ini semua hanya lakonan, kepura-puraan”.

Tepat sebagaimana ditempelak oleh Nasruddin dalam kenyataan tadi, “orang kampung semua sudah kenal. Siapa yang serius mahu pertahankan Islam dan kesuciannya dan siapa pula yang hanya mahu mencari political millage dan menggunakan media untuk memposisikan diri”.

Tiada ulasan: