"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peguam Syahredzan Johan sekolahkan menteri BN yang tak berapa cerdik ini

Usul Undi Tidak Percaya Untuk PM, Bukan Ahli Parlimen - Peguam
PETALING JAYA: Peguam Syahredzan Johan sukar memahami cabaran Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan yang mahu pemimpin pembangkang meletak jawatan dalam parti jika undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri gagal.
"Usul tidak percaya adalah untuk Perdana Menteri, bukan undi tersirat keyakinan terhadap ahli Parlimen pembangkang," kata Syahredzan dalam posting Facebook.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa tindakan itu 'tiada kaitan' dengan kedudukan Perdana Menteri sebagai ketua Barisan Nasional.

"Ia terikat dengan kehendak Perlembagaan bahawa Perdana Menteri adalah seseorang yang memerintah dengan mendapat 'keyakinan majoriti," katanya.

Tambahnya, tidak ada keperluan untuk ahli Parlimen yang membentangkan usul terdiri daripada pembangkang.

Syahredzan berkata usul tidak percaya adalah undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, dan jika undi itu berjaya, beliau perlu meletak jawatan sebagai Perdana Menteri, tetapi tidak sebagai ahli Parlimen Pekan.

Katanya, kenyataan Abdul Rahman adalah 'menyimpang daripada amalan sistem berparlimen Westminster".

Bagaimanapun, sebagai tindak balas kepada komen Syahredzan, Abdul Rahman memberitahu beliau tidak supaya tidak keliru dengan dirinya sendiri.

"Saya tidak pernah menyebut tentang sistem Westminster. Saya bercakap tentang kredibiliti politik pembangkang," dia menulis di Twitter.

Terdahulu pada Khamis, Abdul Rahman menulis di Twitter bahawa Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng perlu bertanggungjawab penuh dan meletak jawatan jika undi tidak percaya dikalahkan.

Tambahnya, pemimpin-pemimpin pembangkang tidak boleh hanya mencadangkan undi tidak percaya dan berpura-pura reputasi mereka tidak rosak jika undi dikalahkan.

"Saya menggesa pemimpin pembangkang mengambil cabaran itu. Letak jawatan dalam politik jika NCV dikalahkan. Persoalannya, adakah mereka mempunyai keberanian?"
-mstar-


----------------------

Pemimpin Pembangkang Dicabar Letak Jawatan Parti Jika Undi Tak Percaya Gagal
PETALING JAYA: Pemimpin pembangkang dicabar untuk meletakkan jawatan dalam parti sekiranya cubaan mereka untuk menggesa Perdana Menteri, Datuk Najib Tun Razak berundur menerusi undi tidak percaya, gagal.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menerusi akaun rasmi Twitternya menggesa Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng supaya mengambil penuh tanggungjawab dan meletakkan jawatan sekiranya undi tidak percaya, tidak berjaya.

"Jika undi tidak percaya berjaya, PM akan meletakkan jawatan. Jika tidak berjaya, WA (Dr Wan Azizah), LGE (Lim Guan Eng) dan LKS (Lim Kit Siang) mesti mengambil penuh tanggungjawab dan meletakkan jawatan dalam parti mereka.

"Jika WA, LGCE & LKS mempunyai kehormatan, mereka akan meletakkan jawatan sekiranya undi tidak percaya gagal. Ia menunjukkan mereka tidak boleh mendapat kepercayaan sebagai ahli parlimen pembangkang," kata Abdul Rahman di Twitternya pada Khamis.

Beliau menambah, pemimpin pembangkang tidak perlu hanya mencadangkan undi tidak percaya dan berpura-pura bahawa reputasi mereka tidak terjejas sekiranya undi berkenaan tidak berjaya.

"Saya menggesa pemimpin pembangkang untuk mengambil cabaran ini. Berundur dari jawatan politik mereka sekiranya undi tidak percaya gagal. Persoalannya adakah mereka berani?"

Pada Selasa lalu, Ketua Pembangkang, Dr Wan Azizah berkata, beliau akan meneruskan untuk mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak walaupun hasrat untuk ia dibentangkan pada persidangan kali ini adalah tipis.

Dr Wan Azizah berkata, beliau dan beberapa pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengadakan pertemuan dengan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia di pejabatnya dan memutuskan untuk memfailkan usul itu.

Pandikar memberitahu pihak pembangkang untuk mengemukakan senarai ahli Parlimen yang menyokong usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri.

Bagaimanapun beliau berkata, usul itu tidak dapat dibentangkan pada sidang Parlimen kali ini.

Tambah Pandikar, usul tersebut perlu dilakukan mengikut Peraturan Mesyuarat yang memerlukan ia dilakukan 14 hari sebelum bermulanya prosiding Parlimen./mstar

Tiada ulasan: