"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guna 80 jengkaut selamatkan kanak-kanak jatuh perigi (Gambar)

HEBEI - CHINA. Berpuluh penyelamat bertungkus lumus cuba menyelamatkan seorang budak lelaki yang terjatuh ke dalam perigi berkedalaman 40 meter ketika memetik kubis dengan bapanya.

Kanak-kanak berusia enam tahun terjatuh dalam perigi berkenaan sekitar jam 11 pagi Ahad lalu di sebuah perkampungan luar bandar di wilayah Hebei, menurut media China.

Sebanyak 80 jengkaut bekerja sepanjang masa di tempat kejadian dalam usaha menyelamatkan kanak-kanak itu yang telah terperangkap kira-kira 50 jam.

Kanak-kanak Zhao Zicong jatuh ke dalam perigi kering yang terletak di dalam sebuah ladang di perkampungan Zhongmengchang, di Lixian County, bandar Baoding Hebei.

Menurut Beijing News, kanak-kanak itu menuai kubis dengan bapanya ketika kejadian.

Perigi kering tersebut hanya berukuran 30 sentimeter lebar

Sementara itu, datuk kanak-kanak itu memberitahu wartawan dari The Beijing News, telaga itu terletak berhampiran rumah mereka dan telah digunakan untuk mengairi sawah berhampiran.

Lelaki itu juga berkata, telaga tersebut berkedalaman kira-kira 40 meter (131 kaki) dan telah terbiar selama kira-kira lima tahun.

Selepas keluarga memaklumkan kepada pihak berkuasa tempatan, pasukan penyelamat, termasuk pegawai polis, bomba, paramedik dan sukarelawan tempatan telah dihantar ke tempat kejadian untuk mencari kanak-kanak yang terperangkap itu.

Bagaimanapun masih tidak diketahui sama ada Zhao masih hidup atau tidak.

Tiada ulasan: