"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guru didakwa lakukan kelucahan melampau terhadap murid berusia 11 tahun

Kuala Lumpur – Seorang guru sekolah rendah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas pertuduhan melakukan perbuatan kelucahan melampau terhadap seorang murid lelaki berusia 10 tahun.

Asman Ambo Sakka, 35, didakwa melakukan kesalahan itu di dalam tandas guru di sebuah sekolah di sini pada 7 pagi, antara Julai hingga September 2016 mengikut Seksyen 377E Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun dan boleh dikenakan sebat, jika sabit kesalahan.

Hakim Datin M.Kunasundary membenarkan tertuduh yang berasal dari Sabah itu diikat jamin RM15,000 oleh seorang penjamin dengan beberapa syarat tambahan iaitu tidak boleh berhubung dengan mangsa dan keluarganya.

Tertuduh juga perlu melaporkan diri setiap sebulan sekali di balai polis berhampiran sehingga kes selesai dan menyerahkan pasport antarabangsa kepada mahkamah.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Liyana Zawawi Mohd Radzi tidak menawarkan jaminan namun beliau berkata sekiranya mahkamah memberikan jaminan jumlahnya perlu melebihi RM10,000 serta syarat tambahan iaitu tertuduh tidak boleh menghampiri mangsa.

Peguam Azi Azlin Zulkifli yang mewakili tertuduh memohon mahkamah memberikan jaminan yang rendah kerana anak guamnya yang masih bujang itu menyumbang kepada pendapatan keluarganya.
- Bernama

Tiada ulasan: