"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Pak haji yang korupsi bukan pemimpin kita', kata Nurul

'Merujuk kepada kata-kata Pendita Za'aba, Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar menegaskan bahawa Pakatan Harapan tidak memerlukan 'pemimpin yang namanya sahaja pak haji tetapi korupsi'.

Sebaliknya, kata beliau, parti pembangkang kini memerlukan pemimpin yang berfikiran kritis.

Oleh demikianNurul Izzah berkata Pakatan Harapan perlu lebih bertegas dengan mana-mana pihak yang ingin bekerjasama dengan pakatan itu selain komited agenda reformasi yang dibawa mereka.

Beliau yang juga anggota Parlimen Lembah Pantai, kerjasama tersebut amat diperlukan bagi membolehkan pertembungan satu lawan satu dengan BN dalam pilihan raya akan datang.

"Kita alu-alukan siapa yang ingin bersama kita tapi ada syaratnya. Jika anda melanggar komitmen terhadap reformasi, anda keluar (dari kerjasama).

"Pemimpin perlu berfikiran kritis, bukan pemimpin yang nama sahaja pak haji tetapi korupsi. Pak haji yang korupsi bukan pemimpin kita," kata Nurul Izzah.

Nurul izzah berkata demikian ketika berucap dalam Konvensyen Pakatan Harapan yang julung kali diadakan di Shah Alam hari ini.

Kenyataan Nurul Izzah itu dipetik dari cendekiawan Zainal Abidin Ahmad atau dikenali dengan nama pendita Za'aba.

Kata Nurul Izzah apa yang diperlukan negara adalah pemimpin yang melawan rasuah dan bukannya berpengetahuan agama semata-mata.

"Ini nasihat pendita Za'aba, bukan kata-kata DAP, PKR dan Amanah," katan Nurul Izzah.

The Star semalam melaporkan Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dijangka menandatangani perjanjian menyertai Pakatan, tetapi rancangan itu dikatakandibatalkan selepas Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin didakwa berkata untuk menimbangkan perkara itu dahulu.

Bekas anggota parti PPBM, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dilaporkan mendakwa penangguhan itu mungkin kerana bekas timbalan perdana menteri itu ingin menjalinkan kerjasama dengan PAS terlebih dahulu.

Tiada ulasan: