"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Negara Palestin berakhir selepas Trump menang

BAITULMAQDIS - PALESTIN. Menteri Pendidikan Israel, Naftali Bennett mendakwa, idea penubuhan sebuah negara Palestin berakhir selepas Donald Trump dipilih menjadi Presiden Amerika Syarikat (AS).

"Kemenangan Trump adalah peluang untuk Israel dengan segera menarik balik penubuhan negara Palestin di tengah negara itu yang akan menjejaskan keselamatan," kata Bennet, anggota parti pelampau, Jewish Home.

"Ini adalah pendirian presiden yang dipilih. Era sebuah negara Palestin berakhir," katanya dipetik AFP.

Sementara itu, Menteri Kehakiman, Ayelet Shaked yang juga dari parti Jewish Home, meminta Trump mengotakan janjinya untuk mengubah kedutaan AS di Tel Aviv ke Baltulmaqdis, bertentangan dengan dasar pendirian Parti Republikan dan Parti Demokrat.

Timbalan Menteri Luar, Tzipi Hotevely turut menyeru perpindahan kedutaan itu.

Bagaimanapun tiada sebarang maklum balas dari Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Perdana Menteri mencetuskan kontroversi apabila dia menolak sebuah negara Palestin menjelang pilihan raya umum 2015, tetapi kemudian menarik balik dan telah menyatakan sokongan untuk penyelesaian dua negara.

Status Baltulmaqdis adalah salah satu isu yang paling sukar dalam konflik Israel-Palestin.

Rakyat Palestin memperjuangkan Baitulmaqdis timur sebagai ibu negara masa depan mereka, manakala Israel mendakwa bandar itu sebagai ibu negaranya.

Sebelum ini, Trump telah berjanji untuk mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel.
-sinarharian

Tiada ulasan: