"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah tolak permohonan Tian Chua

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak saman pemula oleh bekas anggota parlimen Batu, Tian Chua bagi mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak membenarkan beliau bertanding di kerusi parlimen berkenaan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Hakim Datuk Nordin Hassan ketika membenarkan bantahan awal oleh pejabat Peguam Negara mengatakan pemfailan kertas pencalonan merupakan sebahagian daripada proses pilihan raya.

Beliau memetik Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan yang menyebut sebarang cabaran mengenai pilihan raya mesti dibuat melalui petisyen pilihan raya sebelum dikemukakan ke mahkamah tinggi.

"Oleh itu, kerana beliau mencabar penerimaan kertas pencalonan mesti dibuat melalui petisyen pilihan raya.

"Saya juga tiada bidang kuasa dan kuasa untuk mendengar kes-kes petisyen pilihan raya. Pemfailan saman pemula ini melanggar Perkara 118. Berdasarkan ini, permohonan itu ditolak tanpa perintah berhubung kos," katanya.

Tian Chua yang nama sebenarnya Chua Tian Chiang sebelum ini memohon deklarasi bahawa beliau layak dan berhak untuk bertanding bagi kerusi Parlimen atau negeri seperti yang termaktub dalam Artikel 48 (1) (e) Perlembagaan Persekutuan.

Tiada ulasan: