"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Isu kuil: Exco DAP Cuba fitnah orang islam

Selepas dikecam, Exco DAP ubah dakwaan dari ‘sekumpulan Muslim’ kepada ‘gangster’
MALAYSIA DATELINE

Selepas menerima kecaman orang ramai, dakwaan Exco DAP kerajaan negeri Selangor, V. Ganabatirau di laman sosial Facebook didapati diubah daripada sekumpulan orang Islam kepada samseng berhubung rusuhan di kuil dekat Subang Jaya awal pagi tadi.

Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pemberdayaan dan Pembangunan Sosio Ekonomi dan Kerajaan Prihatin itu memberitahu sekumpulan orang Islam yang terlibat dalam rusuhan tersebut sebagai cubaan untuk mewujudkan ketidakharmonian dalam kalangan kaum di negara ini.

Ganabatirau menggesa polis melakukan siasatan secara teliti terhadap insiden itu dan memberi perlindungan yang diperlukan kepada orang awam mengikut Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.

Dakwanya, dia menerima laporan sekumpulan penceroboh memasuki kuil dengan senjata berbahaya dan menyerang orang awam di kuil itu.

Dalam kenyataan sama, ujarnya, isu penempatan semula Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ25 itu adalah berikutan perebutan antara dua kumpulan dalam pentadbiran kuil.

Bagaimanapun, tuduhan Adun Kota Kemuning yang mengaitkan dengan orang Islam itu dikritik pelbagai pihak dengan rata-rata menganggap bersifat rasis dan menyemarakan sentimen perkauman melampau.

Banyak pihak juga berpendapat isu pergaduhan di kuil itu bukan melibatkan umat Islam tetapi masalah syarikat pemaju dengan pihak pentadbiran kuil dengan sekumpulan samseng upahan.

Antara kenderan yang dibakar ketika pergaduhan dua kumpulan di kuil Hindu Hindu di USJ 25 kira-kira jam 2 pagi tadi.

Tiada ulasan: