"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

10 keadaan kritikal yang wujud kenapa PKP ditolak

ANAS BANAS

Apabila anda berkerja, ada gaji sedap, boleh kerja dari rumah tanpa potong gaji, jagalah mulut apabila bercakap dengan orang susah yang “taknak PKP”

Bukan orang tidak mahu PKP sebab nak melancong, tamak duit atau tidak kasihan barisan hadapan.

Tahukah anda purata garis kemiskinan Malaysia tidak rendah mana pun iaitu RM2,208.

Terdapat 10 peratus isi rumah di Malaysia ini purata pendapatannya mendekati had garis itu.

Tahukah anda di tengah bandaraya Kuala Lumpur ini, dalam keadaan PKP:

1. Pakcik teksi ada yang dapat RM10 hingga 20 sehari.

2. Bas sekolah dan makcik kantin hilang pendapatan selama enam bulan pada 2020 dan sambung lagi sampai entah bila.

3. Beratus ribu rakyat telah kehilangan pekerjaan. Tiada gaji tetapi hutang terus kena bayar. 

4. Beribu-ribu telah bankrap dan gulung tikar.

5. 37 peratus murid tiada peranti pintar untuk mengikuti kelas online. Kalau satu Malaysia, itu hampir 1.8 juta pelajar yang tercicir dengan online learning.

6. KWSP kata 5 juta pencarumnya hanya ada bawah RM10,000 dalam akaun 1. Boleh bayangkan berapa gaji mereka?

Untuk perbandingan, eksekutif yang berkerja dengan gaji purata RM5,300 sebulan selama enam tahun sahaja pun sudah ada RM80,000 dalam akaun KWSP.

Sekali lagi. Bayangkan betapa teruk gaji rakyat.

7. Kedai kedai makan menghadapi penurunan 90 peratus pendapatan sebab orang tidak boleh makan luar, dilarang meniaga waktu makan malam, larangan travel lebih 10 kilometer dan lain-lain.

8. Orang yang kerja di kedai banyak golongan B20, tidak lagi boleh berkerja sebab masalah kedai.

9. Ada dalam kalangan penuntut universiti yang kami bantu; harus berhenti belajar sebab kena cari kerja menyara keluarga. Jaga kedai runcit dan lain-lain.

10. Ada satu keluarga empat beradik belajar, semua berkongsi satu komputer second hand dengan data internet sedut dari telefon yang sama.

Tiada ulasan: