"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ekonomi Malaysia bertambah buruk, kewangan tegang - Fitch Solutions

Malaysiakini 

Fitch Solutions yang merupakan cabang firma penyelidikan Fitch Group, menjangkakan prospek ekonomi Malaysia akan bertambah buruk.

Firma ini menjangkakan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bagi tahun ini akan menurun dari 11.5 peratus kepada 10 peratus dengan menyebut mengenai "penggunaan swasta yang disenyapkan".

"Pekerjaan dan gaji cenderung sekali lagi berada di bawah tekanan yang kuat, kali ini dengan ruang lingkup sokongan fiskal yang lebih rendah, memandangkan kewangan kerajaan sudah tegang dan hampir dengan had hutang yang meningkat sebanyak 60 peratus dari KDNK," katanya.

Ia menambah penurunan pertumbuhan KDNK akan memberi kesan negatif terhadap jumlah dana yang ada yang diperlukan untuk memperkuat sistem penjagaan kesihatan Malaysia.

Ini seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin pada 11 Januari bahawa sistem penjagaan kesihatan negara kini berada pada tahap kritikal.

Sejak itu, jumlah kes Covid-19 yang aktif meningkat dari 28,554 kepada 48,150 kes setakat semalam.

Fitch Solutions mengatakan lonjakan kes Covid-19 akan melumpuhkan sistem penjagaan kesihatan Malaysia.

Malaysia pada masa ini mula mengintegrasi sistem penjagaan kesihatan awam dan swasta untuk mengatasi tekanan tersebut.

Fitch Solutions bersama dengan Fitch Ratings, adalah sebahagian daripada Fitch Group.

Bagaimanapun, penyelidikan Fitch Solutions tidak mempengaruhi penilaian Fitch Rating terhadap penilaian kredit negara.

Pada Disember tahun lalu, Fitch Ratings menurunkan penarafan kredit Malaysia dari A- kepada BBB +.

Tiada ulasan: