"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Rafidah gesa Ismail Sabri buat PKP penuh bukan PKP berdarjat

MALAYSIA DATELINE

Berikutan kes baharu positif COVID-19 terus melonjak Dr Rafidah Abdullah yakin kes baru ini akan mencapai 10,000 ribu kes sehari tidak lama lagi.

Dalam facebooknya beliau berkata, katil di wad ICU sudah hampir digunakan sepenuhnya manakala sekarang katil-katil bukan ICU pula diletakkan mesin bantuan pernafasan.

“Dan ini hanya permulaan. Pastinya kami petugas-petugas perubatan dah pasrah.

“Yang saya belum pasti – adakah kita akan melalui apa yang dilalui oleh negara India sekarang,” katanya.

Wad ICU yang hampir penuh. Gambar KKM

Bagaimanapun katanya, mana-mana pihak tidak perlu menunding jari kepada siapa dengan apa yang berlaku hari ini.

“Tidak perlu tunding jari siapa gagal. Kita semua gagal sudah. Gagal membendung penularan COVID-19,” ujar beliau.

Justeru beliau meminta Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob agar tidak mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berdarjat kerana masyarakat sangat keliru sekali gus beliau meminta dilaksanakan PKP penuh.

“MKN tidak perlulah PKP berdarjat. Masyarakat keliru yang amat sekarang ini.

“Saya merayu, buatlah PKP penuh sekali lagi; untuk seluruh negara. Saya tahu, ekonomi perlu difikirkan.

“Kita boleh ke menerima lebih ramai meninggal dunia dan sakit berpanjangan sebab jangkitan COVID-19 demi ekonomi? Setahu saya, nyawa manusia adalah priceless; tiada harga.

“Kepada masyarakat Malaysia semua, kita berkorban Aidilfitri kali ini dan terus duduk dirumah sendiri. Tidak perlu bercium bersalam dengan sesiapa sekalipun. PLEASE.

“Tolonglah. Bukan tolong kami. Tapi tolong anda dan keluarga anda. COVID-19 sudah ada merata-rata,” kata beliau.

Tiada ulasan: