"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Undi BN + Pas dalam PRU lalu tidak semesti sama dalam PRN Melaka

MALAYSIA DATELINE

Penganalisis politik dari UTM, Dr Mazlan Ali berkata, pengiraan matematik mudah dengan mencampurkan undi BN dan Pas dalam pilihan raya lalu menentukan mereka boleh menang dalam PRN Melaka tidak semudah itu.

Bagi beliau, banyak faktor pembolehubah yang lain perlu dimabil kira dalam PRN Melaka kali ini.

“Banyak penganalisis membuat pengiraan matematik mudah dengan mencampurkan undi BN dan PAS, dan menyimpulkan kemenangan mutlak.

“Tetapi saya tidak fikir semudah itu, kerana faktor-faktor pembolehubah banyak menentukan pilihan pengundi termasuk penerimaan akar umbi Pas terhadap kolisi baru, prestasi Pas dalam kerajaan.

“Faktor populariti Adly sewaktu memimpin kerajaan 22 bulan, urbanisasi, keterbukaan minda penduduk Melaka, pertambahan pengundi baru@muda dan lain-lain mungkin menatijahkan hasil yang berbeza kelak,” kata Dr Mazlan.

Dr Mazlan mengulas pengiraan matematik yang mencampur undi BN dan Pas dalam pilihan raya umum lalu bagi membolehkan BN atau Pas boleh menang jika mereka bekerjasama dalam pilihan raya kali ini.

Umno telah membuat keputusan untuk bekerjasama dengan Pas di PRN Melaka tetapi menolak untuk kerjasama dengan Bersatu.

Tiada ulasan: