"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“No way, cukup sampai di sini sayang,” kata Umno kepada Pas di Terengganu

BORHAN AHMAD

Umno Terengganu bertegas, kerjasama antara parti itu dengan Pas di Terengganu melalui Muafakat Nasional sudah tamat.

“No way, cukup sampai di sini sayang,” kata Datuk Seri Ahmad Said, Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu kepada media.

Bekas Menteri Besar Terengganu itu menjawab soalan pemberita yang bertanya, “Apakah Umno akan bekerjasama lagi dengan Pas di Terengganu.”

Menurut beliau, Umno Terengganu sudah mengisytiharkan akan bertanding kesemua kerusi dalam pilihan raya umum ke 15 nanti.

“Insya Allah, (Umno) Terengganu sudah isytihar doh,” kata Ahmad ketika ditanya wartawan apakah Umno akan bertanding semua kerusi.

Menurut Ahmad, Umno mengambil sikap ini selepas Exco kerajaan negeri Terengganu yang juga Adun Cukai, Hanapiah Mat sudah mengiytiharkan Pas akan bertanding 22 kerusi DUN dan enam dari lapan kerusi Parlimen yang ada di Terengganu.

“Saya terpaksa isytiharkan apabila Exco Pas, hanapiah sebut di Kemaman, dia akan bertanding 22 dari 32 kerusi DUN di Terengganu.

“Menteri Besar pula sebut di Dungun, Pas akan pertahankan enam dari lapan kawasan Parlimen.

“Jika begitu apa yang tinggal. Maknanya kita tidak ada pilihanlah, kita terpaksa lawan semua lah,” katanya.

Menurut Ahmad menjadi sejarah di Terengganu, kerajaan negeri sentiasa berubah apabial ada isu yang berbangkit di peringkat pusat.

“1999 apabila kes mata lebam Anwar, orang Umno yang lari sokong PKR. Orang Pas kekal menyebabkan kita kalah 28 – 4.

“Selepas Pas tidak boleh berbuat apa-apa, orang Umno berpatah balik, kita menang 28 – 4 dalam pilihan raya 2004.

“Pas jangan anggap dia kuat, sejarah telah membuktikan. Pas perintah tiga kali. 1959 hingga 1961, undi tidak percaya, puak dia sendiri.

“1999, dia menang dan kalah kembali 2004.

“Kali ini insya Allah kita akan menang kembali,” kata Ahmad Said.

Menurut beliau, pada pilihan raya yang lepas, sudah terang-terang empat calon Umno kalah kerana masalah calon.

“Yang lain pula, kalah dengan majoriti kecil antara empat undi atau lima undi dan juga 300 undi,” kata Ahmad.

Tiada ulasan: