"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahkamah perintah MB Kedah bayar RM65,000 kepada Mahfuz, minta maaf juga

BORHAN AHMAD

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhamad Sanusi Md Nor diperintah membayar gantirugi dan kos sebanyak RM65,000 kepada Datuk Mahfuz Omar selepas mahkamah menerima saman yang dikemukakan beliau.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan Sanusi membayar gantirugi RM50,000 manakala kos RM15,000 dalam tempoh 14 hari dari hari ini kepada ahli parlimen Pokok Sena itu.

Mahkamah juga memerintahkan Sanusi menulis permohonan maaf di laman facebook miliknya terhadap Mahfuz dalam tempoh 14 hari.

Perintah-perintah lain yang dikenakan ialah satu injunksi menegah Sanusi dan/atau ejen-ejennya daripada menerbitkan kata-kata fitnah terhadap Mahfuz di masa hadapan.

Perintah ini adalah susulan daripada tindakan Saman Fitnah oleh Mahfuz terhadap Sanusi yang difailkan pada 9/10/2019 berikutan satu posting Sanusi di facebook miliknya bertarikh 30/7/2019:

Posting yang dibuat Sanusi itu berbunyi:-

“Sejak jadi pemimpin PAN dan PH, dihadiahkan jawatan Timbalan Menteri, sensitiviti terhadap judi dan premis perjudian pun hilang, pudar bersama maruah dan kebolehpercayaan.

“Tukar parti saja kan – bukan tukar agama pun… kata mereka ituu mewajarkan pengkhianatan…

“Kini mereka berkhianat pula kepada pengundi mereka apabila bermudah-mudahan dengan kemasukan premis sport toto ke kawasan yang majoritinya adalah umat Islam…

“Talkinkan saja jiwamu, hiduplah dengan jasad yang makin kerepot.”

Tulisan facebook tersebut adalah rentetan daripada isu pemindahan pusat judi Sport Toto di Pokok Sena.

Perbicaraan kes telah berlangsung selama 1 hari pada 26/8/2021 yang lalu di mana 3 orang saksi telah memberikan keterangan.

Kes diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, YA Dato’ Mohd Arief Emran bin Ariffin.

Azmir bersama Mahfuz ketika mempersiapkan kes untuk menyaman Sanusi yang ketika itu masih belum menjadi MB kedah.

Mahfuz diwakili Noorazmir bin Zakaria dan Nusaibah Nasir dari Tetuan Akram Hizri Azad & Azmir.

Sanusi diwakili oleh Yusfarizal Yusoff dan Mohd Faizi Che Abu dari Tetuan Tengku Amalin & Faizi.

Tiada ulasan: