"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Aktivis dedah ratusan hektar hutan simpan kekal di Kelantan musnah

ARIF ATAN

Seorang aktivis berkongsikan puluhan gambar dan rakaman video hasil tinjauannya di kawasan Hutan Simpan Kekal (HSK) Sungai Durian di Kuala Krai, Kelantan yang musnah ditarah.

Beliau yang di Facebook menggunakan nama gelaran, Pauh Putit mendakwa kawasan HSK itu rakus diteroka untuk tujuan projek ladang hutan.

“Lihat sendiri kerakusan manusia buat ladang (hutan). Bukit sudah tidak ada balak. Licin habis dah. Tarah belaka dah. Habis,” kata seorang individu dalam salah satu rakaman video.

Saujana mata memandang ratusan hektar dengan sejumlah kompartment HSK Sungai Durian musnah.

Turut kelihatan beberapa papan tanda tempat pengumpulan balak atau dipanggil matau.

Antaranya, matau seluas 139 hektar dengan tertera nama kontraktor, Cheong Kok Tong bersama tempoh kuatkuasa lesen.

Selain itu, satu lagi papan tanda memaklumkan kerja-kerja membalak melibatkan kompartment 26, 34, 35 dan 48 seluas 404 hektar atas nama syarikat Innovation Asset Management Sdn Bhd.

Satu rakaman video oleh Pauh Putit juga memperlihatkan papan tanda ringkas terpampang ungkapan “Blok 10 – 100 hektar”.

Rakaman situasi semasa kemusnahan hutan simpan yang bersempadan dengan Terengganu itu turut memaparkan rumah kongsi dan kawasan yang difahamkan telah dijadikan ladang getah.


Tiada ulasan: