"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Pemimpin Melayu Pahang rakus jadikan hutan, hasil bumi sebagai mesin ATM’

MALAYSIA DATELINE

Belum reda kesedihan mangsa ‘banjir balak’ di Pahang, isi perut hutan terus diangkut keluar.

Bekas Ketua Pengarang Berita TV3, Khaidir Ahmad berkata, pembalak sudah berpesta ketika rakyat masih berduka apabila berduyun-duyun lori balak keluar membawa hasil dari Hutan Simpan Lakum sejak tiga hari lalu.

Berkongsikan di Facebook, Khaidir berkata, beliau memperoleh maklumat tersebut daripada penduduk di DUN Lanchang.

“Sungguh sedih, ketika lumpur di rumah mangsa banjir yang tenggelam masih lagi belum kering dan kayu balak yang menerjah sebahagian rumah mereka belum dialihkan; pembalak, pelesen dan kroni-kroni balak politik dan kayangan sudah mula memenuhkan semula saku mereka dengan hasil pembalakan.

“Mereka tanpa sedikit pun rasa bersalah di atas musibah yang melanda rakyat disebabkan kerakusan mereka,” katanya dalam hantaran di Facebook semalam.

Sehubungan itu, Khaidir menyifatkan sebahagian besar pemimpin Melayu khususnya di Pahang lahap mengaut hasil hutan demi menimbun kekayaan.

“Inilah Pahang negeriku yang diperintah oleh pemimpin-pemimpin Melayu rakus yang hanya tahu menjadikan hutan dan hasil bumi sebagai mesin ATM untuk kekayaan peribadi, parti dan kroni,” tempelaknya lagi.

Tiada ulasan: